شنبه 17 سنبله 1403 برابر با Friday, 6 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

صیقل: ترامپ و بایدن هردو مسئول فاجعه خروج هستند

به گزارش ایراف، امین صیقل، نویسنده و پژوهشگر و استاد دانشگاه در استرالیا در حساب رسمی خود در صفحه ایکس دونالد ترامپ و جو بایدن را مسئول خروج فاجعه‌بار از افغانستان دانسته است.

این پژوهشگر افغان نوشته است که بایدن روند خروج از افغانستان را آشفته کرد، اما این ترامپ بود که به پمپئو گفت : «بیایید از جهنم افغانستان بیرون رویم.»

او همچنین افزوده است که در این میان خلیلزاد این روند را تسهیل کرد و غنی با خیال پردازی تعهد سپرد که دولتش قبل از فرار از کشور زنده خواهد ماند.

مسئله خروج آمریکا از افغانستان یکی از انتقادهای جدی است که به دولت بایدن در حوزه سیاست خارجی شده است. اما او همواره از این تصمیم دفاع کرده است.

حالا با داغ شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این مساله باری دیگر به ابزاری برای تحت فشار قرار دادن رقیب بایدن، دونالد ترامپ تبدیل شده بود.

جمهوری‌خواهان آمریکا در سومین گردهمایی انتخاباتی خود با انتقاد از بایدن،‌ خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را «شرم‌آور و ننگین» توصیف کردند.

مایکل والتز، نماینده فلوریدا که یکی از این سخنرانان بود، در مورد کشته شدن ۱۳ سرباز آمریکایی در هنگام خروج در فرودگاه کابل گفت که خانواده‌های آنها هر روز در فقدان آنان به سر می‌برند.

والتز در این سخنرانی افزود: بایدن حتی با خانواده‌های سربازان کشته‌شده تلفنی صحبت نمی‌کند و خروج از افغانستان را یک موفقیت می پندارد.

این نماینده جمهوری خواه مدعی شد که دونالد ترامپ خانواده‌های این سربازان را به شام دعوت کرده و در پایان به آنها قول داده که اگر به کاخ سفید بازگردد، همه اسناد، تصاویر و اطلاعات مربوط به کشته شدن آنها را منتشر خواهد کرد.

پیشنهاد:   روسیه نگران فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان

بریان مست، نماینده جمهوری خواه و از کهنه سربازان جنگ آمریکا در افغانستان  که نیز در این گردهمایی حضور داشت، با انتقاد از نحوه خروج بایدن از افغانستان، این روند را شرم آورترین روز تاریخ آمریکا عنوان کرد.

اما باید گفت این اتهامات درحالی از سوی دو طرف به یکدیگر وارد می‌شود که بررسی تصمیمات آنها در مورد افغانستان نشان دهنده ضعف هر دو طرف در رابطه با این کشور بوده است.

آسوشیتدپرس در گزارشی به سابقه آنها در افغانستان پرداخته و در این مورد نوشته است که یکی از ضعیف‌ترین استدلال‌های بایدن در سیاست خارجی، خروج ایالات متحده از افغانستان پس از ۲۰ سال و پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکاست.

رویدادهای پر هرج و مرج جولای، آگوست و سپتامبر ۲۰۲۱ یکی از اولین چالش‌های بین‌المللی را برای دولت نسبتا جوان بایدن به وجود آورد.

دست کم ۱۳ سرباز و زن آمریکایی در حمله‌ای در فرودگاه کابل در بحبوحه سقوط کابل کشته شدند.

بایدن که مدت‌ها از پایان دادن به دخالت نظامی ایالات متحده در افغانستان در دوران معاونت ریاست جمهوری باراک اوباما حمایت می‌کرد، از تصمیم خود برای خروج دفاع کرد و گفت که اهداف تهاجم اولیه پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر دو دهه قبل محقق شده بود.

با این حال، مقامات دولت بایدن همچنین ترامپ را به خاطر گذاشتن یک طرح مبهم و ناتمام برای عقب‌نشینی و طرحی که از دولت افغانستان تحت حمایت ایالات متحده در کابل برخوردار بود یا هیچ کمکی نداشت، سرزنش کردند.

در فوریه ۲۰۲۰، دولت ترامپ توافقنامه‌ای را با طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی تا ماه مه ۲۰۲۱ منعقد کرد.

پیشنهاد:   ترامپ: خروج از افغانستان شرم‌آورترین لحظه تاریخ آمریکا بود

این توافقنامه سنگ بنای خروج آمریکا از افغانستان را گذاشت.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29974

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *