پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری، روز گذشته در سخنرانی خود در ایالت پنسیلوانیا بار دیگر از عملکرد دولت بایدن برای خروج از افغانستان انتقاد کرد.

او این رویداد را «شرم‌آورترین» لحظه برای تاریخ آمریکا خواند.

ترامپ در این سخنرانی ضمن اشاره به رژه نظامی طالبان در بگرام با تجهیزات آمریکایی گفت: آنها تمام تجهیزات ما بودند که از آمریکا گرفته شد.

او گفت: «دو روز پیش رژه طالبان در افغانستان را مشاهده کردم. آن ها همه تجهیزاتی را که از ما گرفته بودند، به نمایش گذاشته بودند. 85 میلیارد دلار ارزش این تجهیزات است. دو روز پیش مراسم شکست خوردن آمریکا از این آدم‌ها بود.»

او در همین رابطه افزود که هریس برای نقش داشتن در این مساله به خود افتخار می‌کند.

طالبان سومین سالگرد بازگشت خود به قدرت را چهارشنبه 24 مردادماه با رژه سخت افزارهای نظامی ایالات متحده و ناتو جشن گرفتند. این گروه از فرودگاه بگرام که زمانی مرکز جنگ آمریکا علیه تروریسم بود برای نشان دادن دستاوردهای خود با نام تامین «صلح و امنیت» استفاده کرد.

در همین رابطه، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که حدود 7 میلیارد دلار تجهیزات نظامی این کشور در افغانستان از جمله بیش از 78 هواپیما، 12000 هاموی، 42000 کامیون و 350000 تفنگ در افغانستان باقی مانده است.

اگرچه برخی از این تجهیزات قبل از خروج از کار افتادند، اما بسیاری از آنها عملیاتی هستند. هرچند وضعیت دقیق هنوز مشخص نیست.

همچنین به گفته وزارت دفاع آمریکا بسیاری از این تجهیزات نظامی اکنون غیرقابل استفاده هستند. چرا که به تعمیر و نگهداری توسط پیمانکاران آمریکایی نیاز است.

پیشنهاد:   مجاهد: آمریکا هشدار ما را درباره نقض حریم هوایی افغانستان جدی بگیرد

با این حال، طالبان شروع به استفاده و نمایش از این تجهیزات کردند. هرچند هنوز مشخص نیست که این تجهیزات توسط چه کسی و یا هم کدام کشور قابل استفاده شده‌اند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32949

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *