شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
شماری از مقامات سابق افغانستان وابسته به سازمان‌های جاسوسی غرب بودند

به گزارش ایراف، الکساندر کنیازوف، پژوهشگر روسی مسائل افغانستان، وضعیت «ناظر» افغانستان در سازمان همکاری شانگهای را به «اسب تروا» تشبیه کرد.

این پژوهشگر مسائل افغانستان اهل روسیه معتقد است که مقام های پیشین سیاسی افغان و دیگر افرادی از این کشور به هر نوعی در این سازمان کار می کردند به نوعی یا به نهادهای اطلاعاتی و یا هم به نهادهای سیاست خارجی آمریکا و کشورهای اروپایی وابسته بودند.

کنیازوف اکنون معتقد است که صرف نظر از دوگانگی بسیاری از افراد در نظام فعلی افغانستان حضور حکومت سرپرست در سازمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند تاثیرگذار و مفید برای افغانستان داشته باشد.

او همچنین رویکرد روسیه در مورد حذف طالبان از لیست فهرست ممنوعه و حمایت از این گروه برای عضویت در سازمان شانگهای را «واقع بینانه» خواند.

روسیه چندی پیش اعلام کرده بود که حذف نام طالبان بر روی میز پوتین قرار دارد.مسکو حذف نام طالبان از گروه های تروریستی را وابسته به حل چالش ها دانست.

اما کنیازوف می‌گوید به جز تاجیکستان سایر کشورهای عضو سازمان مانند روسیه عمل خواهند کرد.

چندی پیش ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه برای افغانستان به خبرگزاری ریانووستی از مخالفت تاجیکستان با حضور نماینده طالبان در سازمان همکاری شانگهای گفته بود.

ضمیر کابلوف، به این خبرگزاری گفته است که مسکو و اکثریت شرکت کنندگان در شورای وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای از سرگیری کارگروه سازمان همکاری شانگهای-افغانستان حمایت کردند، اما تاجیکستان در این زمینه تردیدهایی دارد که روسیه امیدوار است، موضع دوشنبه در این زمینه تلطیف شود.

او افزود موضوع از سرگیری کارگروه سازمان همکاری شانگهای روسیه مورد بحث قرار گرفت و اکثریت شرکت کنندگان در این رویداد موافق از سرگیری کار بودند.

این درحالی است که سال گذشته طالبان تاکید کرده بودند که نمایندگان آنها حق مشروعی برای شرکت در نشست‌های سازمان همکاری شانگهای دارند.

اما تاجیکستان ضمن رد اظهارات ضمیر کابلوف، نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان گفت که این کشور هرگز با از سرگیری فعالیت گروه تماس همکاری شانگهای-افغانستان مخالف نبوده است.

دوشنبه گفت که تاجیکستان همواره بر نیاز گفت‌وگو در مورد مسائل افغانستان در چهارچوب سازمان همکاری‌های شانگهای تاکید کرده است.

هماهنگ کننده تاجیکستان درباره این موضوع گفته بودکه کشورش در نشست وزیران خارجه سازمان همکاری شانگهای گفته بود که بحث‌های دقیق در مورد افغانستان در قالب این سازمان پیگیری شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=25112

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها