شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
تاکید بریکس بر حل «مساله» افغانستان برای تامین امنیت منطقه-ایراف

به گزارش ایراف، در بیانیه مشترک وزیران خارجه بریکس که در پایان نشست این گروه منتشر شده در مورد افغانستان آمده است که این کشورها از افغانستانی متحد، مستقل، صلح‌آمیز و عاری از تروریسم، جنگ و مواد مخدر حمایت می‌کند.

در این بیانیه گفته شده است که حل و فصل مساله افغانستان به روشی مسالمت‌آمیز به نفع امنیت و ثبات منطقه‌ای است.

در این سند آمده است «وزرا بر ضرورت حل و فصل مسالمت آمیز فوری در افغانستان به منظور تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای تاکید کردند. آنها از افغانستان به عنوان یک کشور مستقل، متحد و صلح آمیز عاری از تروریسم، جنگ و موادمخدر حمایت کردند.»

آنها خواستار اقدامات ملموس و قابل تایید بیشتر در افغانستان شدند تا اطمینان حاصل شود که خاک افغانستان توسط تروریست‌ها استفاده نمی‌شود.

همچنین وزرای خارجه بریکس، بر ضرورت ارائه کمک‌های بشردوستانه فوری و بدون وقفه به مردم افغانستان و حفظ حقوق اساسی همه افغان‌ها ازجمله زنان، دختران و اقوام مختلف تاکید کردند.

در این بیانیه همچنین به نقش اولیه و موثر پلتفرم‌های منطقه‌ای و کشورهای همسایه افغانستان تاکید کردند و از تلاش‌های این پلتفرم‌ها و ابتکارات منطقه‌ای برای تسریع حل‌وفصل افغانستان استقبال کردند.

این درحالی است که یکشنبه، 20 خردادماه، ذاکر جلالی رییس ریاست سوم وزارت امور خارجه طالبان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که افغانستان دیگر «مساله» نیست.

این مقام وزارت خارجه طالبان گفت که افغانستان دیگر مساله نیست، اما بدون شک به مثل هر کشور دیگری به ویژه کشورهای منطقه «مسائلی» دارد که در جست‌وجوی یافتن راه حل برای آنهاست.

در همین حال؛ شنبه 19 خرداد دومین نشست گروه تماس منطقه‌ای در تهران با حضور چین، روسیه و پاکستان آغاز شد. رویدادی که در راستای تقویت رویکرد منطقه ای برای حل مسائل افغانستان ایجاد و مهم ارزیابی شد.

نشست وزرای امور خارجه بریکس در 10 ژوئن در نیژنی نووگورود روسیه برگزار شد.

این اعضا در مورد روندها و موضوعات مهم جهانی و منطقه‌ای تبادل نظر کردند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24166

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها