پنج‌شنبه 12 میزان 1403 برابر با Thursday, 3 October , 2024

تازه‌ترین‌ها:

واکنش مردم به شهادت سید حسن نصرالله و تحولات اخیر خاورمیانه

به گزارش ایراف، فرزاد رمضانی بونش،  در پاسخ به سوال اینکه چرا طالبان در برابر ترور رهبر محور مقاومت و دبیرکل حزب‌الله شهید سید حسن نصرالله سکوت کرد، گفت: اگر بخواهیم نگاه دقیقی به گرایش های سنی مذهب داشته باشیم، طالبان یک جنبش حنفی-سنی با گرایش های اسلام‌گرایانه است اما در مقابل، حزب‌الله یک گروه شیعی است و طالبان در حوزه مسائل فلسطین و اسرائیل با گروه هایی نظیر حماس، نزدیکی های ایدئولوژیک، عقیدتی و فکری بیشتری دارد تا حزب الله لبنان. بنابراین، اگر ما به تحولات اخیر منطقه نگاه کنیم، طالبان در مورد حملات اسرائیل علیه لبنان اعلام موضع کرد و این حملات را محکوم کرد اما در مورد ترور شهید سید حسن نصرالله تا حد زیادی واکنشی نشان نداد و اگرهم واکشنی نشان داد، خیلی به صورت علنی نبود.

رمضانی بونش در پاسخ به سوالی در مورد واکنش طالبان و شهروندان افغانستان به حمله موشکی شب گذشته جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل گفت: اگر به حمله پیشین ایران یعنی وعده صادق 1 نگاه کنیم، خواهیم دید که در آنجا بخش های زیادی از جمله طالبان و اپوزیسیون  چه در داخل و خارج از کشور افغانستان به ویژه عبدالله عبدالله و سایر مقامات و شخصیت ها، به این حمله توجه کردند.

وی افزود: به نظر می رسد که بخشی از این رویکرد به نوع نگرش احزاب و جبهه های اسلامی داخل افغانستان به تحولات جهان اسلام است، چه شیعه چه سنی و چه گرایش های پشتون و تاجیک و… به نوعی از حمله پیشین جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل حمایت کردند. در وضعیت کنونی هم به نظر می‌رسد که چنین رویکردی وجود داشته باشد. همانطور که طالبان در 24 ساعت گذشته عملا خواستار محکومیت حملات اسرائیل علیه فلسطین، سوریه و لبنان شده است.

پژوهشگر ارشد مسائل منطقه ای در مورد واکنش‌های مختلف شهروندان افغانستان گفت که آن دسته شهروندان افغانستانی- چه در داخل و چه در خارج از این کشور- که در سیاست های پیشین همراه با رویکردهای ایران بودند و به نوعی طرفدار سیاست های منطقه ای ایران بودند، از این حملات حمایت کردند و برخی که منتقد رویکردهای سیاست خارجی ایران در منطقه بودند، این رویکرد ایران را نپسندیدند و آن را زیر سوال بردند. با همه این‌ها حتی بخشی از منتقدان ایران، با توجه به نوع نگاهی که به جهان اسلام دارند، عملا یا موضع خنثی در پیش گرفتند و یا به صورت ضمنی از حمله موشکی اخیر جمهوری اسلامی ایران علیه اسرائیل حمایت کردند.

 رمضانی بونش در مورد موضع کلی طالبان در خصوص فلسطین گفت که اگر بخواهیم به مواضع علنی طالبان در قبال اسرائیل بپردازیم، می توانیم به رویکردهای پیشینی که طالبان در این زمینه در پیش گرفته است از جمله ساخت نماد بیت المقدس در افغانستان، محکومیت حملات اسرائیل که بارها و بارها انجام شده، تاکید در حمایت از فسطین و حق بازگشت فلسطینی ها به سرزمین خود، تشکیل دولت مستقل، همسویی با ایران و دیدار با برخی از جریان‌های فلسطینی مانند حماس در قطر و… اشاره کرد.

وی افزود: حتی برخی از مقامات طالبان، قبلا اشاراتی در این زمینه داشتند که اگر با فلسطین هم مرز بودیم حتما به کمک فلسطینی‌ها می رفتیم. در واقع در مورد این مسئله دو نوع رویکرد عملگرا و ایدئولوژیک در بین رهبران طالبان وجود دارد؛ ملی گریان در افغانستان نگاه علنی یا به نوعی گفتاری حداقلی در این زمینه دارند اما شخصیت ها و مقاماتی که به نظر می رسد رویکرد اسلام‌گرایانه تر و ایدئولوژیک‌تری دارند، از سالهای گذشته تاکنون رویکرد‌های تندتری را در قبال اسرائیل در پیش گرفته و بروز داده‌اند.

لازم به ذکر است که موشک های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه سه‌شنبه دهم مهر ۱۴۰۳ در عملیات وعده صادق ۲ با رمز مبارک یارسول‌الله، اهداف امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را مورد اصابت قرار دادند که ۹۰ درصد شلیک‌ها با موفقیت به اهداف اصابت کرده و رژیم صهیونیستی از تسلط اطلاعاتی و عملیاتی جمهوری اسلامی ایران به وحشت افتاد.

پس از یک دوره خویشتن داری در برابر نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در ترور مجاهد شهید، شهید اسماعیل هنیه توسط رژیم صهیونیستی و برابر حق کشور در دفاع مشروع از خود برابر منشور ملل متحد و تشدید شرارت های رژیم با حمایت آمریکا در قتل عام لبنان و غزه و به شهادت رساندن مجاهد کبیر، رهبر محور مقاومت و دبیر کل سرافراز حزب الله، سید حسن نصرالله و شهادت فرمانده رشید و مستشار عالی سپاه پاسداران در لبنان، سرلشکر پاسدار سید عباس نیلفروشان، نیروی هوا فضای سپاه با پرتاب ده‌ها موشک بالستیک اهداف مهم نظامی امنیتی را در قلب سرزمین های اشغالی مورد هدف قرار داد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36582

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *