به گزارش ایراف؛ اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود در خصوص دریافت حقابه از افغانستان برای رود هیرمند گفت: براساس معاهده 1951 تعاملات خود را با هیئت حاکمه افغانستان انجام دادیم و تلاش کردیم تا حقابه خود را از حکومت طالبان دریافت کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون موضوع در سطح معاون رئیس جمهور با هیئت حاکمه افغانستان در حال انجام است و ادامه دارد هرچند که امسال ورودی اب بیشتر بود اما هنوز کارهای زیادی داریم که باید انجام شود.

اخیرا سخنگوی صنعت آب در پاسخ به سئوالی درباره ورودی آب از هیرمند به سمت ایران بیان داشت: امسال بارندگی سمت ایران و افغانستان مناسب بود و ما همکاری هایی هم از جانب افغان ها شاهد بودیم هرچند همواره اعتراض داشتیم که حقابه ما کامل داده نشده است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۳۰۰ میلیون متر مکعب از هیرمند ورودی داشتیم و این اطمینان نسبی را داریم که تا چند سال آب داشته باشیم البته اقدامات متعددی در این حوزه انجام شد که از حقابه فارغ شویم و آن اینکه طرح های زیادی در هامون و چاه نیمه ها به اجرا رسید اما واقعیت اینکه حتی اگر به صورت مطللق نیز برای تامین آب به هیرمند نیاز نداشته باشیم اما به لحاظ زیست محیطی باید این آب روانه شود.

قاسم زاده با اشاره به همکاری نسبی افغانستان در زمینه رهاسازی آب گفت: سد کمالخان به نحوی احداث شده که می تواند کل سیلاب ها را مهار کرده و اجازه ورود به سمت ایران ندهد کمااینکه سالهای قبل ۲ میلیارد متر مکعب آب منحرف و از دسترس خارج شد اما با قدرت دیپلماسی ایران سال گذشته بخشی از آب روانه ایران شد هرچند تمام حقابه رها نشده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38694

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *