امرالله صالح: بزرگ‌ترین اشتباه غنی اعتماد به آمریکا

امرالله صالح، معاون پیشین رئیس‌ جمهور فراری افغانستان می‌گوید که بزرگ‌ترین اشتباه غنی اعتماد به آمریکا و مخالفت با ابتکارات منطقه‌ای صلح بود.

بنا بر گزارش ایراف، آقای صالح در مصاحبه با یک رسانه روسی، امریکا را به خنجرزدن از پشت، خیانت، دروغ‌گویی و فریب‌کاری در افغانستان متهم کرد و گفت که بزرگ‌ترین اشتباه اشرف‌ غنی تکیه به آمریکا و مخالفت با ابتکارات صلح منطقه‌ای از جمله فرمت مسکو بود.

آقای صالح اضافه کرده: وقتی آمریکا به ما پشت کرد، در منطقه هم متحدی نداشتیم تا مراجعه می‌کردیم و واشنگتن از این نقطه ضعف بسیار استفاده کرد.

معاون‌ پیشین رئیس‌ جمهور فراری افغانستان «دولت پنهان امریکا» را عامل فروپاشی نظام جمهوری افغانستان خواند و گفت که فساد عامل سقوط نبوده است.

او گفت که سقوط یکشبه در افغانستان اتفاق نیافتاد، بلکه پس از کشتن بن‌لادن در سال ۲۰۱۱ آغاز شد.

صالح معتقد است که امریکا به استراتژی دهه ۶۰-۷۰ هنری کسینجر برگشته است. استفاده از گروه‌های خشن و رادیکال در منطقه بر ضد چین و روسیه.

صالح، رسانه‌های افغانستان را نیز به وابستگی به آمریکا متهم کرد و گفت که رسانه‌ها سال ۲۰۱۸ کمپین کلانی را در تخریب اشرف‌ غنی آغاز کردند.

اشرف غنی و آمریکا تاکنون به اظهارات و ادعاهای آقای صالح پاسخ نداده اند؛ اما آنها پیش از این همواره سعی کردند همدیگر را مسئول سقوط نظام جمهوری معرفی کنند.

در این رابطه مطالعه خبر سفیر پیشین امریکا در افغانستان: مخالفان طالبان روی واشنگتن حساب نکنند پیشنهاد می شود.

پیشنهاد:   استراتژی دوگانه آمریکا مانع ادغام افغانستان به جامعه بین‌المللی می‌شود
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=2795

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *