چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
برگزاری چهارمین کنفرانس وین؛ تلاشی برای اجماع مخالفان طالبان-ایراف

به گزارش ایراف، امروز دوشنبه 4 تیرماه چهارمین دور از نشست «روند وین» برای افغانستان با حضور 70 چهره مخالف سیاسی طالبان در اتریش آغاز شد.

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان از گروه‌های اپوزیسیون مسلح طالبان، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و عضو شورای عالی مقاومت برای نجات افغانستان، محمدعلم ایزدیار، معاون پیشین مجلس سنای افغانستان و رنگین دادفر سپنتا، مشاور شورای امنیت دولت سابق افغانستان و فوزیه کوفی، رهبر حزب موج تحول افغانستان از افرادی هستند که در این نشست حضور یافته‌اند.

احمد مسعود در ابتدای ورود به این نشست، هدف از برگزاری این نشست را دریافت «راه حل» برای افغانستان عنوان کرد.

محمد محقق، شرکت کننده دیگر این نشست گفت که روند وین می‌تواند برای «جهت دهی» قضایای افغانستان در سطح منطقه و بین‌المللی موثر باشد.

محمدعلم ایزدیار نیز مطرح کرد که هدف از برگزاری نشست وین، ایجاد یک اجماع سیاسی بین افراد مخالف طالبان برای تدوین نقشه راهی جهت برون رفت از وضعیت کنونی افغانستان با رویکردی سیاسی است.

خانم کوفی نیز در گفت‌وگو با اکسوس در مورد این نشست با بیان اینکه در این دور نمایندگان جریان‌های بیشتری از جمله زنان معترض حضور دارند گفت که بحث در مورد نشست دوحه از محورهای این دوره خواهد بود.

کوفی همچنین افزود که در این دوره گروه‌های کاری نظریه‌های جدید را ثبت و طرح‌های پیشین را نهایی خواهند کرد.

جبهه آزادی افغانستان نیز در بیانیه‌ای از حضور اعضای خود در این نشست خبر داد.

در بیانیه این جبهه آمده است: «هیاتی به نمایندگی از جبهه آزادی افغانستان نیز از سیاق حسن نیت و به هدف تقویت هم سویی و همبستگی میان نیروها و جریان‌های ضدطالبان اشتراک کرده است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ایجاد تقویت و زمینه های همگرایی میان جریان ها و جبهات مخالف طالبان را به مثابه یک اصل استراتژیک مورد توجه قرار داده و از هر نوع تلاش صادقانه و آگاهانه در این راستا حمایت و پشتیبانی می کند.»

در همین حال، علی میثم نظری، مسئول روابط خارجی جبهه مقاومت ملی افغانستان در این نشست از جامعه جهانی خواست «سیاست شکست خورده مماشات» را کنار گذاشته و از این روند حمایت کنند.

نظری همچنین گفت که اکنون نسبت به گذشته برای ایجاد انسجام، یکپارچگی و اجماع در مورد آینده نزدیک شده اند.

تلویزیون آمو گزارش داده است که چشم انداز سیاسی افغانستان، روابط بین الملل، پیامدهای منطقه‌ای و نقشه راه اقتصادی برای آینده کشور از موضوعات روز نخست چهارمین نشست وین است.

این نشست درحالی برگزار می‌شود که کمتر از یک هفته دیگر، قطر میزبان سومین دور از نشست دوحه برای افغانستان با حضور نمایندگان کشورهای مختلف است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست هفته گذشته اعلام کرد که هیاتی از این گروه به نمایندگی از افغانستان در این نشست شرکت خواهد کرد.

این نخستین بار است که طالبان در نشست دوحه شرکت می‌کنند.

 

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26097

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها