دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، اختلافات میان رهبران ارشد طالبان بالا گرفته است. براساس گزارش‌ها، این اختلافات میان هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان از یک سو و سراج‌الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور(داخله) طالبان و یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع کشور است.

منابعی به رسانه‌ها گفته‌اند که دلیل این اختلافات مداخله رهبر طالبان در امور حکومت‌داری است.

منابع همچنین افزوده‌اند که سراج‌الدین حقانی و یعقوب مجاهد با رهبر طالبان گفتگو کرده‌اند اما هبت‌الله سخنان آنان را بی‌اهمیت دانسته است.

رهبر طالبان به آنان گفته است که نقش کمتری در جریان جهاد داشته‌اند.

در همین راستا، حامیان آنها ازجمله سراج‌الدین حقانی در روزهای اخیر تصاویر و ویدیوهایی از او منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد او عاملان انتحاری را بدرقه می‌کند.

شبکه حقانی که بازوی نظامی طالبان معروف بوده است، مسئولیت مرگبارترین حملات این گروه در دو دهه گذشته را در افغانستان برعهده داشته است.

لازم به ذکر است که اختلافات درون گروهی طالبان موضوع تازه‌ای نبوده است. در سه سال گذشته گزارش‌های متعددی از وجود اختلافات گسترده بین مقامات برجسته این گروه بر سر قدرت و تصاحب پست‌های کلیدی وجود داشته است.

این درحالی است که مقامات این گروه هرازگاهی در سخنرانی‌های خود به صورت تلویحی از رویه رهبر طالبان انتقاد می‌کنند.

گفتنی است که ملاهبت‌الله نیز به دنبال تثبیت و تحکیم قدرت خود است. به طوری که او در این مدت دست به عزل  و نصب‌های گسترده زده است. تغییراتی که ناظران آن را بیشینه‌سازی قدرت از سوی رهبر طالبان است.

به نظر می رسد که این اختلافات تاجایی جدی است که پای متحدان خارجی را برای میانجیگری باز کرده است.

به طوری که در ماه‌های اخیر گزارش‌هایی مبنی بر حمایت قطر از طالبان قندهاری و پشتیبانی امارات از شبکه حقانی منتشر شده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34452

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *