به گزارش ایراف، به نقل از الجزیره، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، نخستین گفتگوی رسمی خود را در پنج سال گذشته انجام دادند که نشانه‌ای از آب شدن روابط یخ‌زده پس از درگیری نظامی مرگبار در سال 2020 است.

دولت هند و رسانه های دولتی چین اعلام کردند که سران دو کشور روز چهارشنبه در حاشیه نشست بریکس در شهر کازان روسیه با یکدیگر دیدار کردند.

این دیدار چند روز پس از آن صورت می گیرد که دو کشور برای حل یک بن بست نظامی چهار ساله در مرز مورد مناقشه هیمالیا توافق کردند.

شی و مودی در مقابل پس‌زمینه‌ای با پرچم‌های ملی خود دست دادند و هر دو بر اهمیت رسیدگی به اختلافات خود تأکید کردند.

در این دیدار رئیس جمهور چین گفت که دو کشور در مرحله مهمی از توسعه قرار دارند و «باید با دقت به اختلافات رسیدگی کنند و پیگیری آرمان های توسعه یکدیگر را تسهیل کنند.»

شی گفت: «برای هر دو طرف مهم است که مسئولیت‌های بین‌المللی خود را به دوش بکشند، الگویی برای تقویت قدرت و وحدت کشورهای در حال توسعه باشند و به ترویج چند قطبی‌سازی و دموکراسی در روابط بین‌الملل کمک کنند.»

ویکرام مصری، معاون وزیر امور خارجه هند پس از این اجلاس در گفتگو با خبرنگاران گفت: « سران دو کشور تاکید کردند که روابط دوجانبه پایدار، قابل پیش‌بینی و دوستانه بین هند و چین، به عنوان دو همسایه و دو کشور بزرگ روی زمین، تأثیر مثبتی بر صلح و رفاه منطقه و جهان خواهد داشت».

لازم به ذکر است که درگیری در سال 2020 در مرز عمدتاً نامشخص لاداخ در غرب هیمالیا باعث کشته شدن 20 سرباز هندی و چهار سرباز چینی شد.

در نتیجه روابط بین پکن و دهلی نو تیره شد و هر دو طرف حضور نظامی خود را در امتداد مرز مشترک خود افزایش دادند.

مودی و شی از آن زمان با وجود اینکه در تعدادی از رویدادهای چند جانبه حضور داشتند، مذاکرات رسمی انجام نداده بودند. آخرین مذاکرات آنها در اکتبر 2019 در شهر مامالاپورام در جنوب هند برگزار شد.

سران دو کشور در حاشیه اجلاس سران گروه 20 در بالی در نوامبر 2022 گفتگوی کوتاهی داشتند. افزون براین طرفین در حاشیه اجلاس بریکس در ژوهانسبورگ در آگوست سال گذشته برگزار شد، نیز گفتگو کردند.

شی از نشست سران گروه 20 که ماه بعد به میزبانی دهلی نو برگزار شد، صرف‌نظر کرد، تصمیمی که به عنوان یک شکست دیگر در روابط آنها تلقی می شود.

گفتنی است که تلاش‌های دیپلماتیک در ماه‌های اخیر پس از دیدار وزرای خارجه دو کشور در ماه ژوئیه و توافق برای افزایش گفت‌وگوها برای کاهش تنش‌های مرزی، شتاب بیشتری گرفته است.

این بن‌بست منجر به افزایش نظارت دهلی نو بر سرمایه‌گذاری‌های وارد شده از چین، مسدود کردن پروازهای مستقیم بین دو کشور و سخت‌گیری در صدور ویزا برای اتباع چینی شد.

پیمان مورد توافق در این هفته مربوط به گشت‌های نظامی در امتداد مرز است. اما اطلاعیه روز سه شنبه توضیح نداد که آیا طول مرز را پوشش می دهد یا فقط نقاطی را که درگیری ها در سال 2020 رخ داده است.

تنش های مرزی یک مسئله بین پکن و دهلی نو است. چین ادعای مالکیت بر ۹۰ هزار کیلومتر در منطقه‌ای را دارد که هند آن را ایالت آروناچال پرادش می‌نامد. چین بر این ایالت ادعای حاکمیت دارد و آن را جزو تبت و به عنوان تبت جنوبی می‌داند و آن را بخشی از خاک خود اعلام کرده‌است. خط مرزی فعلی بین چین و هند همان خط پیشنهادی مک‌ماهون می‌باشد؛ این دو در سال 1962 در یک جنگ مرزی شرکت کردند.

لازم به ذکر است که نخست وزیر هند پیش از این با مسعود پزشکیان رئیس جمهوری ایران و ولادیمیر پیوتین رئیس جمهوری روسیه نیز دیدارها جداگانه ای داشت.

اولین روز اجلاس سران بریکس سه شنبه دوم مهر در شهر کازان روسیه آغاز شد، جایی که شرکت کنندگان در مورد ایجاد یک پلت فرم پرداخت دیجیتال و راه‌های افزایش تجارت با ارز‌های ملی بحث کردند.

این اجلاس با حضور دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهور برگزار شده و ۳۶ کشور از جمله ۲۲ کشور در سطح روسای جمهور و رهبران ۶ سازمان بین المللی در آن شرکت دارند.

در شانزدهمین اجلاس بریکس قرار است نتایج ریاست روسیه بر این گروه که شامل ۱۰ کشور، ۳ کشور عربی است، جمع بندی شود. این اولین اجلاس پس از پیوستن پنج کشور جدید به گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=38874

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *