پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

وبسایت تحلیلی المانیتور در گزارشی تازه نوشته است که امارات متحده عربی در رقابت با قطر و ایران بسیاری از بازیگران کلیدی را پشت سر گذاشته و تا یک قدمی به رسمیت شناختن طالبان پیش رفته است. این رسانه همچنین به میزبانی از اشرف غنی و تقویت روابط با شبکه حقانی‌ به عنوان بازی امارات برای حفظ حساسیت استراتژیک در رابطه با افغانستان اشاره کرده است.

به گزارش ایراف، المانیتور در گزارشی تازه به تقویت روابط امارات متحده عربی با طالبان افغانستان پرداخته است.در این مقاله آمده است که این کشور بدرالدین حقانی را به عنوان سفیر طالبان پذیرفت. امارات پس از چین دومین کشوری است که این اقدام را انجام داد.

این در حالی است که این کشور پس از بازگشت طالبان در سه سال گذشته میزبان بسیاری از مقامات ارشد طالبان بوده است. به طوری که دو هفته پیش، محمد حسن آخوند، نخست وزیر طالبان، در نخستین سفر خارجی خود به این کشور رفت. در حالی که طالبان اعلام کرد این سفر با هدف درمان بوده؛ اما ملاقات شیخ محمد بن زاید آل نهیان، رییس امارات نشان دهنده اهمیت این سفر برای دوطرف بود.

به گفته کارشناسان این رسانه تحلیلی، این دیدار نشان از اهمیت و اولویت امارات در همکاری با طالبان در پروژه های مختلف دارد. همچنین این دیدار پیامی به همسایگان افغانستان بود تا عمق روابط ابوظبی با رهبران طالبان را نشان دهد.

در خرداد ماه نیز سراج الدین حقانی، وزیر کشور(داخله) طالبان و عبدالحق وثیق، رییس اطلاعات طالبان به امارات سفر کرده بودند. این نخستین سفر حقانی به خارج از افغانستان در سه سال گذشته بود.

این گزارش با اشاره به این سفر و به نقل از کارشناسان می آورد که پس از این دیدارها، روابط دوطرف وارد مرحله جدیدی از همکاری های دوجانبه شد. در این گزارش آمده است که ارتباطات مالی بین دو کشور بسیار قوی است و امارات نقش برجسته ای در تجارت با افغانستان دارد.

المانیتور در ادامه می افزاید خانواده حقانی برای امارات دارای اهمیت است. طالبان افغان دو کانال برای تعاملات بین المللی دارند: جناح قندهاری برای قطر و جناح حقانی برای امارات. روابط خانواده حقانی به نوعی منجر به رسمیت شناختن حکومت طالبان شده است.

در همین رابطه کارشناسان معتقدند که ابوظبی با میزبانی از اشرف غنی و مقامات طالبان که تحت تحریم های بین المللی هستند این توازن حساس را حفظ کرده است.

بخش دیگری از این گزارش به منافع استراتژیک ابوظبی در افغانستان پرداخته شده و آمده است که حضور گروه های تروریستی چون داعش منجر به تعامل کابل و امارات شده است. این گزارش می گوید که مسائل و منافع امنیتی باعث شده که امارات ضرورت حفظ روابط خود با منطقه را احساس کند. در همین راستا به گفته تحلیلگران گسترش تهدیدات شبه نظامیان در حوزه نفوذ امارات منجر شده که این کشور به دلیل نفوذ سنتی طالبان بر این گروه ها، به ویژه وابستگان القاعده در سومالی و یمن با طالبان تعامل کنند.

اما المانیتور دلیل دیگر این تعامل را رقابت دیرینه و سنتی قطر و امارات دانسته است. در این گزارش آمده است که تنش های سنتی بین این دو کشور، ابوظبی را به برقراری روابط با طالبان کشانده است. المانیتور نوشته است امارات نقش ویژه ای ایفا کرده است. رسیدگی به مسائل طالبان در ابعاد مختلف نقش مشورتی امارات را بسیار مهم کرده است.

اما این تقویت روابط منجر به افزایش نگرانی قطر شده است؛ به طوری که مقامات قطری در کابل اخیراً دیدارهای مکرری با مقامات طالبان داشته اند. این کشور روابط نزدیکی با طالبان دارد. نخست وزیر قطر تنها مقام خارجی است که با ملاهبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان در قندهار دیدار کرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33840

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *