شنبه 17 سنبله 1403 برابر با Saturday, 7 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

مجاهد: با بازگشت طالبان قطب‌های قدرت در افغانستان نابود شد

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست در گفتگو با یک رسانه محلی ضمن انتقاد از عملکرد دولت پیشین مدعی شده است که از زمانی که دولت طالبان به وجود آمده، تحولات زیادی در افغانستان رخ داده و قطب‌های قدرت در داخل کشور نابود شده است.

به گزارش ایراف، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست در گفتگو با تلویوزیون شمشاد مدعی شده است که با بازگشت طالبان، یک حکومت واحد در افغانستان شکل گرفته است.

به گفته آقای مجاهد، پیش از این در نظام قبلی، در کابل چندین قطب قدرت و پراکندگی وجود داشت. او در این مصاحبه گفته است که در نواحی مختلف شهر قدرت های مختلف بودند.

این در حالی است که از زمان بازگشت طالبان به قدرت گزارش هایی از وجود چنددستگی در حکومت سرپرست وجود دارد. بنابر این گزارش ها که طالبان همواره آن را رد کرده اند، اختلافات شدیدی بین طالبان قندهاری و شبکه حقانی در کابل بر سر قدرت وجود دارد.

مجاهد در این گفتگو همچنین مدعی شده است که از زمانی که طالبان به افغانستان بازگشته است تغییر و تحولات زیادی در کشور به وجود آمده است.

او گفت که افغانستان پیش از حضور آنها در وضعیت بد امنیتی قرار داشت؛ اما با ایجاد حکومت سرپرست امنیت تامین شده است.

با این حال، داعش به عنوان یکی از مخالفان مسلح طالبان تاکنون چندین عملیات علیه نیروهای این گروه و شهروندان افغانستان انجام داده است.

سخنگوی حکومت سرپرست در بخش دیگری از این مصاحبه گفت که تا پیش از بازگشت آنها به قدرت، وضعیت اقتصادی دشواری بر افغانستان حاکم بوده و تحریم های متعددی بر این کشور وجود داشته است.

پیشنهاد:   تلویزیون آمو مدعی شد: رفت‌وآمد طالبان به بهانه درمان دلیل لغو معافیت ویزای دیپلماتیک از سوی ترکیه بوده است

این در حالی است که پس از سقوط افغانستان به دلیل تحریم هایی که از سوی جامعه جهانی علیه طالبان وضع شد، وضعیت اقتصادی و انسانی بحرانی شده است. چنانچه که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان دچار فقر هستند.

مجاهد افزود در آن زمان وضعیت افغانستان بد بود و راه نجاتی وجود نداشت و خون ریخته می شد و ارزش ها معنا نداشت کسی به افغانستان توجه نمی کرد اما زمانی که حکومت سرپرست آمده است کشورهای غربی به افغانستان توجه می کنند.

او ضمن بیان این مساله افزود که این موارد باعث شده که کشورهای غربی اکنون نظام کنونی افغانستان را به رسمیت نشناسند و از ما انتقاد کنند.

حکومت سرپرست در سه سال گذشته در پی آن بوده است که جامعه جهانی را متقاعد به پذیرش خود به عنوان دولت قانونی افغانستان کند. طالبان تعامل با جهان، فعالیت نمایندگی های خود در کشورهای مختلف و کسب کرسی سازمان ملل را در اولویت سیاست خارجی خود قرار داده است.

این در حالی است که تاکنون با وجود اینکه کشورهایی از منطقه و جهان روابط خود را با طالبان از سر گرفته اند، اما تاکنون برخلاف دهه ۹۰ هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30031

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *