جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، رسانه پاکستانی اکسپرس تریبون نوشته است که بازگشت طالبان به افغانستان این امید را ایجاد کرده بود که تغییر حکومت در افغانستان به نفع پاکستان است اما اینطور نبود.

این وب سایت نوشته است که در 15 آگوست طالبان افغانستان سه سالگی رسیدن به  قدرت را جشن می‌گیرند. هنگامی که این گروه دوباره کنترل کابل را به دست گرفت، جشن هایی در برخی از مناطق پاکستان برگزار شد، زیرا بسیاری معتقد بودند که تغییر حکومت در افغانستان به نفع این کشور خواهد بود.

اسلام آباد امیدوار بود که تحت حاکمیت طالبان، گروه‌های تروریستی ضد پاکستان، مانند تحریک طالبان پاکستان (TTP)، از فعالیت در کشور همسایه محدود شوند.

با این حال، برخلاف انتظار پاکستان، طالبان افغانستان نه تنها از اقدام علیه این گروه‌ها خودداری کرده‌اند، بلکه به تحریک طالبان پاکستان و گروه های وابسته به آن نیز پناه داده اند.

سه سال بعد، اکنون روابط پاکستان و افغانستان در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد و این پرسش‌ها را در مورد موفقیت سیاست اسلام آباد در افغانستان ایجاد می‌کند.

در همین رابطه، منیر اکرم، نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل در مصاحبه با اکسپرس تریبون گفت: «فکر نمی‌کنم این شکست پاکستان باشد.»

سفیر اکرم تاکید کرد که سیاست‌ها با تغییر دولت ها تکامل می‌یابد.

وقتی از این دیپلمات کهنه کار پرسیده شد، گفت که دلیل حل نشدن مسئله تحریک طالبان پاکستان به دلیل اختلافات داخلی در افغانستان است.

سفیر پاکستان در این گفتگو خاطرنشان کرد که سازمان هایی مانند القاعده و تحریک طالبان پاکستان روابط تاریخی با طالبان داشته‌اند.

پیشنهاد:   امید جدید یا تکرار شکست‌های گذشته؟

در حالی که پاکستان پیوسته به دنبال راه حلی مسالمت آمیز برای از بین بردن تحریک طالبان پاکستان بوده است، مسائل داخلی طالبان باعث شده است تا موضع ظاهرا نرم تری در قبال این گروه تروریستی اتخاذ کند.

وی گفت: «تلاش پاکستان همیشه حل مسالمت آمیز این موضوع بوده است، اما به دلیل اختلافات داخلی آنها (طالبان) هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.»

اکرم در گفتگو با این رسانه پاکستانی گفت که طالبان افغانستان “وابستگی ایدئولوژیکی” به تحریک طالبان پاکستان دارد.

سفیر پاکستان گفت: «پاکستان از ابتدا سعی کرده این موضوع را به صورت مسالمت آمیز حل کند.» اما هشدار داد که اگر تروریسم فرامرزی ادامه پیدا کند، پاکستان به دلیل داشتن قدرت پاسخ خواهد داد.افغانستان کشور همسایه ما است و ما باید موضوع تروریسم را حل کنیم و این کار را خواهیم کرد.

او افزود: «تلاش‌های ما در سه سطح ادامه دارد. اولاً، ما اقداماتی را در چارچوب برنامه ملی برای جلوگیری از نفوذ انجام می دهیم. ثانیا، ما تلاش می کنیم تا طالبان را متقاعد کنیم که این [حضور گروه‌های تروریستی] علیه پاکستان، منطقه و همچنین علیه خودشان (طالبان) است.»

در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تلاش های پاکستان، طالبان افغانستان حاضر به خنثی کردن تحریک طالبان پاکستان نیستند و حضور آنها در خاک افغانستان را رد کرده اند، سفیر این گفته ها را رد کرد.

او تاکید کرد: «فرض شما این است که ما نمی‌توانیم سیاست آنها (طالبان) را تغییر دهیم؛ این فرض ما نیست.»

وی افزود: «چه طالبان باشد و چه شخص دیگری، هر دولتی تلاش می کند تا سیاست خود را از طریق دیپلماسی تغییر دهد و این تلاش ادامه دارد.»

پیشنهاد:   خواجه آصف: افغانستان منبع اصلی موج تروریسم در پاکستان است

اکرم با بیان اینکه ما این کار را در سطح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی انجام خواهیم داد گفت که گزارش نظارتی سازمان ملل که اخیرا منتشر شد مواضع پاکستان را تایید کرد.ما باید در جامعه بین المللی اجماع ایجاد کنیم که موضوع تروریسم باید حل و فصل شود و  اولویت بندی شود.

سفیر افغانستان با رد احتمال به رسمیت شناختن بین المللی طالبان در آینده قابل پیش بینی، تاکید کرد که هرگونه به رسمیت شناختن طالبان در آینده و لغو تحریم ها بر آنها منوط به اقدامات دولت موقت افغانستان علیه تروریسم است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32233

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *