شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
آمریکا از بازداشت یک شهروند ازبک به اتهام عضویت در داعش خبرداد

به گزارش ایراف، به گفته دو مقام آمریکایی اداره مهاجرت و گمرک این کشور اخیراً یک مرد ازبک را به اتهام ارتباط با داعش پس از اینکه او بیش از دو سال در داخل ایالات متحده زندگی می کرد در بالتیمور دستگیر کردند.

ان بی سی نیوز در این مورد نوشته است که به گفته مقامات این مرد، جووخیر آتویف، 33 ساله، در حین عبور غیرقانونی از مرز در ماه فوریه 2022 بازداشت اما با قید وثیقه آزاد شد.

سپس در ماه مه 2023، ازبکستان اعلامیه‌ای بین‌المللی منتشر کرد، مبنی براینکه آتویف در کشور خود به دلیل وابستگی به داعش تحت تعقیب است.

اما تقریباً یک سال بعد، در ماه مارس 2024 زمانی که دولت ایالات متحده درحال بررسی درخواست پناهندگی آتویف بود، مقامات آمریکایی این اطلاعیه کشور ازبکستان را دریافتند.

او در 17 آوریل دستگیر شد و قرار است که یک دادگاه در هفته آینده در مورد او حکم خواهد داد.

در همین رابطه، الیزابت نویمان که از سال 2017 تا 2020 به عنوان دستیار وزیر در امور مبارزه با تروریسم و پیشگیری از تهدید کار می‌کرد به ان بی سی نیوز گفته است که کنگره باید قانون امنیت مرزی دو حزبی را که در اوایل سال جاری مسدود شده بود را تصویب و پول بیشتری را برای مبارزه با تروریسم اختصاص دهد.

او همچنین افزود که من این نگرانی را دارم که در یک دهه اخیر بودجه مبارزه با تروریسم به شدت کاهش یافته و این به معنای این است که ما تحلیلگران کمتری داریم تا این بررسی را انجام دهند. بنابراین، زمانی که منابع کمتری دارید، انجام به موقع کارها دشواتر می شود.

او گفت که بودجه مبارزه با تروریسم پس از نابودی خلافت داعش در خاورمیانه کاهش یافت. اما از آن زمان، به ویژه به دلیل سقوط دولت افغانستان در سال 2021، داعش دوباره به عنوان یک تهدید ظاهر شد.

این درحالی است که شاخه از داعش، مسئولیت یک حمله مرگبار در ماه مارس را در مسکو برعهده گرفت.

در ماه فوریه،آوریل هاینس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جلسه استماع سنا گفت که داعش یک نگرانی مهم ضد تروریسم برای آمریکا باقی مانده است.

چندین مقام آمریکایی به ان بی سی نیوز گفته‌اند که امریکا به طور قطعی مشخص نکرده است که آیا آتویف بخشی از داعش بوده، آیا او تا به حال حمله ای را انجام داده یا قصد انجام آن را داشته است.

به گفته مقامات آمریکایی، آتویف در زمان عبور از مرز در سال 2022 یا زمانی که در آوریل دستگیر شد، در فهرست نظارتی نبود.

درباره ی بازداشت تبعه تاجیک در  ایتالیا به  اتهام عضویت در داعش بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23197

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها