دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

اولین جلسه استعماع عمومی هیات بررسی پرونده جنگ آمریکا در افغانستان

به گزارش ایراف؛ به نقل از رویترز، اولین جلسه استماع عمومی کمیسیون انجام بازبینی مستقل جنگ 20 ساله آمریکا در افغانستان یک ماه پیش از سومین سالگرد خروج پر هرج و مرج نیروهای آمریکایی از افغانستان روز جمعه برگزار شد.

در طول جنگ آمریکا در افغانستان، 2هزارو 238 نظامی آمریکایی کشته و نزدیک به21هزار نفر مجروح شدند.

همچنین آمارهای مستقل تعداد نیروهای امنیتی افغان و غیرنظامیان کشته شده را بیش از 100هزار نفر اعلام کرده است.

این کمیسیون 16 نفره که دو سال پیش تشکیل شد، کمتر از یک سال پیش کار خود را آغاز کرد، قرار است تا اوت 2026 گزارش خود را ارائه کند.

جکسون یکی از مقامات سابق پنتاگون که به عنوان مشاور غیرنظامی ارتش آمریکا در افغانستان خدمت می کرد، خاطرنشان کرد که این اولین بار است که کنگره «خواهان مطالعه عمیق و جامع درباره جنگ آمریکا» شده است.

او در جلسه استماع گفت: «این به معنای نگاه دقیق به کارهایی است که ما درست انجام دادیم و کارهایی که اشتباه انجام دادیم.»

وی در ادامه افزود که ما باید سوالات سختی بپرسیم، به ویژه درمورد بررسی تصمیمات کلیدی در جنگ، چگونگی اتخاذ آنها و چرایی آن.

در این جلسه رونالد نویمن، کهنه سرباز جنگ ویتنام گفت: تقریباً هیچ درس معتبری از آن درگیری(ویتنام) به افغانستان برده نشده است.

این جلسه به منظور بررسی جنگ بیست ساله آمریکا در افغانستان که بدون هیچ دستاورد ملموسی پایان یافت، تشکیل شد.

این جلسه درحالی تشکیل شده است که دونالد ترامپ، رییس جمهور پیشین آمریکا در سخنرانی خود در روز پایانی همایش ملی جمهوری‌خواهان بر نیاز نگه‌داشتن پایگاه نظامی بگرام در افغانستان در اختیار نیروهای آمریکایی پیش از خروج آنان از افغانستان تأکید کرد و گفت این پایگاه را «دوست داشت»، اما اکنون «در دست چین» است.

پیشنهاد:   اعتراف معاون «سیا»: از راه‌های مختلف با طالبان ارتباط داریم

ترامپ گفت: «آنان همچنین از بگرام، یکی از بزرگترین پایگاه‌های جهان با طولانی‌ترین، قدرتمندترین و ضخیم‌ترین باندهای پرواز دست کشیدند. ما آن را رها کردیم. و من آن را دوست داشتم، نه به خاطر افغانستان. به‌خاطر چین دوستش داشتم. این (پایگاه) از جایی که چین سلاح‌های هسته‌ای خود را می‌سازد یک ساعت فاصله دارد. و می‌دانید اکنون در اختیار کیست؟ چین اکنون (اختیار) آن را دارد.»

مایکل جورج ویکرز، معاون پیشین وزارت دفاع آمریکا در اولین نشست کمیسیون بررسی جنگ آمریکا در افغانستان گفت که تمرکز آمریکا برای ملت سازی در افغانستان باعث شد که از هدف اصلی خود که مبارزه با تروریسم بود دور شود.

او مطرح کرد که آمریکا نتوانست یک نیروهای امنیتی قابل اعتماد و کارآمد درست کند و این کشور مسئولیت تامین امنیت به افغانستان را زمانی که کار از کار گذشته بود به دولت افغانستان واگذار کرد.

ویکرز گفت که آمریکا بودجه زیادی را برای ساختن نیروهای امنیتی «اشتباه» به هدر داد.

معاون پیشین وزارت دفاع سیاست های ترامپ و بایدن را نیز اشتباه توصیف کرد و گفت این دو، شکست را بر حمایت از حکومت افغانستان و جنگ غیرمستقیم با طالبان ترجیح دادند.

خروج هرج‌ومرج گونه آمریکا از افغانستان و شکست در این کشور انتقادهای جدی را متوجه دولت آمریکا به ویژه دولت بایدن کرده است.

بسیاری از مقامات آمریکایی این خروج را یک شکست می دانند که می توانستند آن را کنترل کنند و نتیجه را به شکل دیگری تغییر دهند.

این درحالی است که دولت بایدن از خروج خود از افغانستان همواره دفاع کرده است.

پیشنهاد:   پاسخ مجاهد به انستیتوی آمریکایی: اختلاف دیدگاه طبیعی است

در این رابطه مطالعه اعتراف ترامپ به جاسوسی از منطقه با استفاده از پایگاه بگرام پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29701

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *