به گزارش ایراف، رزا اتونبایوا در روز جهانی دختر ضمن اینکه گفت این روز در افغانستان با اندوه سپری می‌شود از حکومت سرپرست خواست تا به محدودیت‌های زنان و دختران در این کشور پایان و مسیرش را تغییر دهد.

اوتنبایوا در اظهاراتش در مورد ممنوعیت تحصیل دختران گفت: ۱۱۲۰ روز از وضع ممنوعیت آموزش دختران بالاتر از دوازده سال می‌گذرد و کشور در این مدت فرصت‌های زیادی را برای آموزش و پیشرفت از دست داده است.

طالبان پس از روی کار آمدن در سه سال گذشته محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های فراوانی را بر زنان و دختران این کشور اعمال کرده و فرصت آموزش را از دختران بالاتر از کلاس ششم گرفته‌اند.

در این سه سال، تنها فرصت آموزشهای ابتدایی به دختران داده شده و به صورت کلی زنان و دختران از حضور در اجتماع و داشتن نقش های اجتماعی منع شده اند.

از ممنوعیت های دیگر دختران در اجتماع، ممنوعیت ورود به ورزشگاه‌ها، حمام‌های عمومی و پارک‌های تفریحی، منع سفر و خروج از کشور بدون محرم، منع تحصیل در دانشگاه ها ، ممنوعیت سقط جنین، ممنوعیت آوازخوانی، ممنوعیت یا تبعیض جنسیتی در تحصیل و کار و … از محدودیت‌های عمدهٔ طالبان بر ضد زنان افغانستان است.

تاکنون اقدامات جهانی و شکایات و انتقادات زیادی علیه طالبان انجام شده و کشورهای زیادی از آن حمایت کرده اند.

گفتنی است پس از اعلام آلمان، استرالیا، هلند و کانادا در مورد ثبت شکایت علیه طالبان در ۵ مهرماه در دادگاه بین‌المللی کیفری، بیش از ۲۰ کشور دیگر از این اقدام حمایت کرده‌اند.

با ثبت این شکایت در دیوان دادگستری لاهه واقع در هلند، طالبان شش ماه فرصت دارند تا قبل از جلسه رسمی بازپرسی، پاسخ‌شان را به این دادگاه ارائه کنند.

پیشنهاد:   واکنش‌های گسترده به قانون «امر به معروف» طالبان: از همذات‌پنداری با داعش تا حذف زنان

این کشورها به طالبان هشدار داده‌‌اند که در این مدت رفتارشان را در قبال زنان تغییر دهند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=37552

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *