پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، اندیشکده مطالعات خاورمیانه اخیرا در تحلیلی به حضور گروه های تروریستی در افغانستان در سه سال پس از خروج ایالات متحده از افغانستان و پیامدهای بین المللی آن پرداخته است. در این تحلیل آمده است که علیرغم اظهارات بایدن در مورد عدم حضور القاعده در افغانستان و تحلیل هایی مبنی بر ناتوانی القاعده برای احیا در افغانستان و پاکستان نوشته است حقایق روی زمین واقعیت دیگری را ترسیم می کند.

به گفته این اندیشکده این تصاویر خوشبینانه، نحوه همکاری با طالبان، نحوه برخورد با داعش و القاعده را برای آمریکا به چالش می کشاند.در این رابطه است آمده است که براساس گزارش ماه ژانویه 2021 تیم نظارت بر تحریم های سازمان ملل، تلاش های طالبان برای مهار داعش بر عملیات های داخلی متمرکز است تا عملیات های خارجی. همچنین گزارش ها نشان می دهد القاعده همچنان از افغانستان به عنوان پناهگاهی آسان برای انجام حملات خود استفاده می کند.

در بخش دیگری از این تحلیل با توجه به این شرایط آمده است که با وجود فقدان روابط رسمی دیپلماتیک، روابط آمریکا و طالبان به دو دلیل عمده خطرزدایی شده است. نخست آنکه قدرت طالبان برای ماندگاری در بخش های سیاسی، نظامی و مذهبی، حاکمیت آنها را در مقایسه با دولت قبلی قابل پیش بینی تر کرده است. دوم آنکه ایالات متحده می داند که دستیابی به هر نوع موفقیت در برخودر با گروه هایی مانند طالبان مستلزم ایجاد سطحی از پیش بینی پذیری از طریق تعامل مستقیم و غیرمستقیم است. به عبارت دیگر، سرزمینی با اداره بهتر و حکومت متمرکز بر هرج و مرج و جنگ داخلی ارجحیت دارد.

در ادامه آورده شده است که از منظر تهدید، واقعیت این است که طالبان کشوری را با حضور چشمگیر گروه های شبه نظامی منطقه ای و فرامنطقه ای کنترل می کند. اگرچه ادامه این تهدید ممکن است در مقایسه با ادامه یک جنگ ابدی کوچک تر باشد اما این ظرفیت را دارد که به سرعت تشدید شود.

از سوی دیگر، این تحلیل می افزاید که اگرچه تعیین ریسک دقیق به دلیل اطلاعات محدود چالش برانگیز است، اما این شرایط منجر به افزایش رادیکال تر شدن فضای داخلی می شود.

اندیشکده مطالعات خاورمیانه می افزاید، این افراط گرایی با افزایش آموزش دینی تحت حمایت طالبان به ویژه از طریق گسترش مدارس دینی درحال تقویت است. در نتیجه نسل جدیدی از ستزه جویان در حال ظهور است که ممکن است حتی خطرناک تر از آن چیزی باشد که طالبان کنونی تصور می شود.

در مورد فعالیت و حضور داعش در افغانستان این اندیشکده می نویسد که ثناالله غفاری، ملقب به شهاب المهاجر که به عقیده طالبان یک تاجیک 29 ساله افغان است، زمانی در ارتش ملی افغانستان خدمت می کرده است. به تحلیل این اندیشکده طالبان ادعا می کردند او را کشته اند اما از آن زمان به بعد حضور داعش در شمال افغانستان با هدف نفوذ به کشورهای آسیای مرکزی و همچنین روسیه، پاکستان و هند تقویت شده است. حملات خارجی این گروه نشان دهنده توانایی داعش در طراحی حملات است.

اندیشکده مطالعات خاورمیانه در ادامه این تحلیل در بخش القاعده، در مورد تحرکات این گروه در افغانستان نوشته است که به گزارش سازمان ملل تعدادی از اعضای عرب القاعده برای آموزش و تسهیل ارتباط با امیر احتمالی این گروه به افغانستان سفر کرده است. این گزارش نوشته است که سیف العدل در افغانستان حضور دارد. به طوری که استدلال می کند که اظهارات اخیر عدل حاکی از آن است او در افغانستان حضور دارد.

اودر آخرین شماره جزوه منتشر شده توسط شاخه رسمی رسانه ای القاعده، با عنوان «این غزه است؛ جنگ هستی نه جنگ مرزی» از حامیان خود خواسته است که به افغانستان سفر کنند و در آنجا آموزش ببینید و سپس حملاتی را علیه اهداف صهیونیستی و غربی انجام دهند. او همچنین از «سلول های خفته» در کشورهای غربی به  عنوان «نیروی بازدارنده» در برابر جنایت های بیشتر غرب تمجید و تعریف کرد.

در این تحلیل اشاره شده است که حمزه صالح بن سعید الغامدی، به عدل در افغانستان پیوسته است. گفته می شود او محافظ سابق اسامه بن لادن و بعدتر ایمن الظواهری بوده است اما تا همین اواخر از انظار عمومی دور بوده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35718

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *