پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

حمله ایران به اسراییل

به گزارش ایراف؛ احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی در گفت‌وگو با رسانه «ایل جورنال» ایتالیا پیرامون وضعیت جاری افغانستان و سرایت این وضعیت نابسامان به منطقه و جهان صحبت کرده و پیامد خروج غیرمسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان را برای مردم افغانستان زیان‌بار خواند.

او در این باره گفت که پس از خروج غیرمسئولانه نیروهای خارجی از افغانستان، کشور به بحران‌های عمیق انسانی و سیاسی مواجه شد. سرنوشت کشور و میلیون‌ها انسان به طالبان، داعش و بیش از ۲۰ گروه تروریستی دیگر واگذار گردید.

رهبر جبهه مقاومت ملی در کنار سایر عوامل موثر بر فروپاشی جمهوریت -از جمله ضعف ساختاری و مدیریتی دولت- با انتقاد از نحوه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و مذاکراتی که طی دو سال در دوحه انجام شد، این روند پنهانی و مشکوک را یکی از عوامل مهم در فروپاشی حکومت پیشین و برگشت مجدد گروه تروریستی طالبان به قدرت خوانده است: «غرب در گفتگو با گروه طالبان یک جانبه عمل‌کرد و طرف اصلی که دولت افغانستان و مردم کشور ما باشند، هیچ‌گونه نقشی در تصمیم‌گیری نداشتند. بلکه چندین دور مذاکرات در قطر در پشت در‌های بسته و بدون حضور معنادار مردم و حکومت افغانستان، ادامه یافت و در نهایت معاهده‌ای میان غرب و در رأس آن آمریکا طالبان انجام شد که نتیجه‌اش خروج غیرمسئولانه از افغانستان و به قدرت آوردن دوباره طالبان بود.»

احمد مسعود در پاسخ به سئوالی درباره امید به آینده گفت که به رغم آن که طالبان بر اثر یک دسیسه و توطئه بر کشور مسلط شدند، ولی همزمان با آن مقاومت مردم افغانستان در پنجشیر نیز شکل گرفت که اکنون به بیش از بیست ولایت کشور تسری و نفوذ کرده است.

پیشنهاد:   کریم خرم درباره آغاز جنگ نیابتی در افغانستان هشدار داد

مسعود خاطرنشان کرد: «مهم‌تر از همه، در برابر این رژیم تروریستی از همان روز نخست مقاومت مردمی شکل گرفت. مقاومتی که دوباره امیدهای از دست رفته را زنده کرد. نیروهای آزادی‌بخش جبهه مقاومت ملی حضورشان را در اکثر نقاط افغانستان گسترش دادند و عملاً در بیش از ۲۰ ولایت کشور در برابر طالبان و برای تشکیل یک نظام عادلانه و دموکراتیک مبارزه می‌کنند.»

رهبر جبهه مقاومت ملی تصریح کرد که این جبهه به خاطر افغانستانی می‌رزمد که همه ساکنان آن بتوانند زندگی مسالمت‌آمیز در آن داشته باشند و دور از خشونت و تبعیض زندگی کنند.

او گفت: «ما در برابر گروه طالبان و برای تأمین آزادی، استقلال، عدالت و نظام دموکراتیک و عادلانه‌ای که همه بتواندن در یک همزیستی مسالمت‌آمیز زندگی کنند، مبارزه می‌کنیم.»

رهبر جبهه مقاومت ملی با انتقاد از ارسال کمک مالی غرب به‌ویژه آمریکا به گروه طالبان گفته است که خروج غیرمسئولانه کافی نبود که حالا هر هفته ۴۰ میلیون دلار به طالبان می‌فرستند.

احمد مسعود خاطرنشان کرد: «خروج ناگهانی و غیرمسئولانه نیروهای غربی از افغانستان و سپس کمک‌های بیش از ۴۰ میلیون دلاری هفته‌وار به گروه طالبان و خاموشی غرب در برابر نقض گسترده حقوق‌بشری در کشور و در نهایت سیاست‌های ناپایدار شان نسبت به مردم افغانستان منجر به تضعیف اعتماد عمومی و احساس نارضایتی مردم ما شده است.»

احمد مسعود اضافه کرد که باید به این نکته دقت شود که در افغانستان فعلی دو طیف متضاد وجود دارد؛ یعنی در یک طرف نزدیک به ۴۰ میلیون انسان است که با هیچ‌گونه امنیت، رفاه، آسایش، معیشت و حقوق زندگی دشوار و تلخی را سپری می‌کنند و در طرف دیگر یک گروه تروریستی به نام طالبان با بیش از ۲۰ گروه تروریستی دیگر است که از کمک مالی برخی کشورها بهره‌مند می‌شوند که این امر دامنه ظلم و بی‌عدالتی را گسترده‌تر ساخته است.

پیشنهاد:   ترامپ: خروج از افغانستان شرم‌آورترین لحظه تاریخ آمریکا بود

رهبر جبهه مقاومت ملی افزود که طالبان قدرت را با جنگ نگرفتند و این توانایی را هم نداشتند، بلکه قدرت به آنان داده شد: همان گونه که پیشتر توضیح داده شد، طالبان قدرت را تصرف نکردند، یعنی از راه نظامی و جنگ توانایی این را نداشتند، بلکه طالبان دوباره به قدرت برگردانده شدند.»

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32801

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *