شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
مأموریت «یوناما» در افغانستان تمدید شدایراف

به گزارش ایراف؛ درحالی که امروز سومین نشست سازمان ملل متحد در دوحه با هدف رایزنی روی وضعیت افغانستان با حضور نمایندگان ۲۲ کشور جهان و سازمان‌های بین‌المللی در قطر برگزار می‌شود. شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان در واکنش به این نشست آن را ناکام خواند.

شورای عالی مقاومت ملی برای نجات افغانستان با انتشار بیانیه‌ای برگزاری این نشست بدون حضور جریان‌های سیاسی، مدنی، نمایندگان زنان و شخصیت‌های تاثیرگذار افغانستان، حکایت از پیامد ناکام آن دارد.

موضوعی که انتقادات زیادی در روزهای گذشته به همراه داشته است.

شورای عالی مقاومت ملی در بیانیه خود با قدردانی از تلاش‌های سازمان ملل سومین نشست این سازمان را برخلاف توقعات موجود دانست و تاکید کرد که از لحاظ محتوا و پیامد نه تنها ضعیف که ساختار آن را در مغایرت با اصول سازمان ملل متحد، نفی زنان و بها دادن به افراط‌گرایی و تداوم بحران است.

این شورا جلوگیری از جنگ، پیگیری مسائل حقوق بشر و تلاش برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان از جمله دلایل اصلی ایجاد و اهداف سازمان ملل دانسته و تاکید کرده است که اما این سازمان اخیراً به‌جای اعمال فشار بر گروه طالبان، تلاش دارد تا از طریق تعامل با گروه زن ستیز، ناقض حقوق بشر و دارای عملکرد تروریستی به وضعیت افغانستان کمک کند.

شورای عالی مقاومت افزوده است که سازمان ملل ادعا دارد که تلاش می‌کند دستور کار نشست دوحه مورد قبول همه باشد، ولی هیچ یک از جریان‌ها، نمایندگان جامعه مدنی و نمایندگان زنان افغانستان در این نشست حضور نخواهند داشت.

پس چگونه می‌تواند اهداف این نشست مورد قبول همه واقع شود و این روند موفق شود صلح و ثبات را برای مردم افغانستان به ارمغان بیاورد؟

در همین حال رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان در حکومت اشرف غنی شب گذشته با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نبیل سازمان ملل و طالبان را به «معامله‌‌ پنهان» متهم کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27135

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها