پنج‌شنبه 15 سنبله 1403 برابر با Thursday, 5 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

بایدن و ترامپ یکدیگر را به تضعیف سیاست خارجی متهم کردند-ایراف

به گزارش ایراف، درحالی که دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا یکدیگر را متهم به تضعیف سیاست خارجی این کشور می‌کنند، اما نگاهی به سابقه حضور آنها در افغانستان در دوره ریاست جمهوریشان نشان از عملکرد ضعیف هردو دارد.

آسوشیتدپرس در گزارشی به سابقه آنها در افغانستان پرداخته و در این مورد نوشته است که یکی از ضعیف‌ترین استدلال‌های بایدن در سیاست خارجی، خروج ایالات متحده از افغانستان پس از 20 سال و پایان طولانی‌ترین جنگ آمریکاست. 

رویدادهای پر هرج و مرج جولای، آگوست و سپتامبر 2021 یکی از اولین چالش‌های بین‌المللی را برای دولت نسبتا جوان بایدن به وجود آورد.

دست کم 13 سرباز و زن آمریکایی در حمله‌ای در فرودگاه کابل در بحبوحه سقوط کابل کشته شدند.

بایدن که مدت‌ها از پایان دادن به دخالت نظامی ایالات متحده در افغانستان در دوران معاونت ریاست جمهوری باراک اوباما حمایت می‌کرد، از تصمیم خود برای خروج دفاع کرد و گفت که اهداف تهاجم اولیه پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر دو دهه قبل محقق شده بود.

با این حال، مقامات دولت بایدن همچنین ترامپ را به خاطر گذاشتن یک طرح مبهم و ناتمام برای عقب‌نشینی و طرحی که از دولت افغانستان تحت حمایت ایالات متحده در کابل برخوردار بود یا هیچ کمکی نداشت، سرزنش کردند.

در فوریه 2020، دولت ترامپ توافقنامه‌ای را با طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی تا ماه مه 2021 منعقد کرد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه سابق آمریکا به دوحه قطر سفر کرد تا شاهد امضای این توافق باشد، توافقی که بدون مشارکت مستقیم افغانستان مورد مذاکره قرار گرفت. 

پیشنهاد:   امکان شرکت ایرانیان مقیم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری ایران

با گذشتن از انتخابات ریاست جمهوری 2020 در نوامبر که بایدن پیروز شد، حرکت چندانی در برنامه‌ریزی برای خروج نهایی صورت نگرفت، اگرچه نیروهای آمریکایی به تدریج از آن خارج شدند. ترامپ تنها شش روز پس از انتخابات نوامبر، وزیر دفاع خود را برکنار کرد.

پس از روی کار آمدن بایدن در ژانویه 2021 او تلاش کرد تا برای عقب‌نشینی از افغانستان مطابق با جدول زمانی متعهد شده توسط دولت قبلی هماهنگ باشد.

پس از پایان ضرب الاجل ماه می، طالبان شروع به تشدید حملات کردند و دستاوردهای ارضی قابل توجهی به دست آوردند.

هنگامی که دولت بایدن اعلام کرد که تمام نیروهای آمریکایی تا بیستمین سالگرد یازده سپتامبر 2021 افغانستان را ترک خواهند کرد و سپس ضرب الاجل را افزایش داد، طالبان حملات خود را افزایش داد و منجر به سقوط کابل و هرج و مرج ناشی از آن شد.

مساله افغانستان و خروج از این کشور در مناظره نخست این دو نامزد نیز مطرح شد. 

جو بایدن در جریان این مناظره مطرح کرد که آمریکا در دوران ریاست جمهوری ترامپ همچنان درحال جنگ در افغانستان بود.

اتهامی که ترامپ در پاسخ به آن گفت که دولت او به دنبال خروجی «با اقتدار» و «با قدرت» از افغانستان بوده است.

ترامپ همچنین در این مناظره انتخاباتی از خروج بی‌نظم نیروهای آمریکایی از افغانستان به شدت انتقاد و آن را به عنوان «شرم آورترین» لحظه تاریخ این کشور یاد کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29620

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *