جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ به گفته نویسندگان این مقاله، ذخایر بزرگ مواد مخدر و ادامه تجارت و قاچاق آن در افغانستان، بازارهای اروپایی را همچنان گرم نگه داشته و این بازارها هنوز با کمبود هیروئین روبرو نشده است.

فیلیپ ای. بری، پژوهشگر مهمان در کینگ کالج لندن و دیوید مانسفیلد پژوهشگر ارشد عرصه مواد مخدر، در مقاله‌ای که روز دوشنبه در وبسایت موسسه تحقیقانی «ورلد پالیتیکس رویو» منتشر شد، تاکید کردند که شواهد کافی وجود ندارد که طالبان مانع قاچاق و تجارت مواد مخدر شده باشد.

این پژوهشگران گفتند که خرید و فروش مواد مخدر در داخل افغانستان جریان دارد.

براساس این پژوهش، به رغم ممنوعیت کشت و تولید مواد مخدر توسط طالبان، نزدیک به ۵۰ درصد قیمت مواد مخدر کاهش یافته است که حاکی از موجودیت «ذخایر» کلان آن در افغانستان است.

پژوهشگران ارشد حوزه مواد مخدر نوشتند: «دلیل اصلی این‌که اروپا هنوز کمبودی در هروئین مشاهده نکرده، این است که مقدار زیادی از تریاک هنوز در داخل افغانستان ذخیره شده است.»

آنها افزودند: «تحقیقات با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به وضوح نشان داده که کشاورزان در مناطقی از جنوب غرب افغانستان، ممکن حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن متریک تریاک را قبل از سال ۲۰۲۲ ذخیره کرده باشند.»

براساس مقاله، دو سال قبل، بسیاری از ناظران، به دلیل درآمدهای طولانی‌مدت طالبان از کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر، نسبت به صداقت و اجرای این ممنوعیت شک داشتند. در مقاله گفته شده که دو سال بعد، شواهد جدید نشان می‌دهد که ممنوعیت مواد مخدر توسط طالبان برای دومین سال متوالی، باعث کاهش بی‌سابقه کشت خشخاش شده است.

پیشنهاد:   افزایش ۲۰ درصدی تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان

براساس مقاله، به همین دلیل بسیاری از کارشناسان ابراز نگرانی کرده‌اند که کمبود هروئین در اروپا ممکن است به ورود مواد مخدر مصنوعی بسیار قوی برای پر کردن این شکاف منجر شود.

در ایالات متحده و کانادا، مواد مخدر مصنوعی مرگبار بوده و به یک بحران بزرگ تبدیل شده است.

این دو پژوهشگر ارشد گفته‌اند: «تا کنون کاهش چشمگیری در دسترسی به هروئین افغانستان در بازارهای‌ اروپا مشاهده نشده و ممکن است مدتی طول بکشد تا این اتفاق بیفتد. با این وجود، دولت‌های اروپایی علاوه بر نظارت دقیق بر عرضه هروئین افغانستان، در تلاش هستند تا با مواد مخدر مصنوعی مقابله کنند.»

برای چندین دهه، افغانستان بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان و منبع تقریباً تمامی هروئین مصرفی اروپا بود. در این مقاله گفته شده که پس از ممنوعیت مواد مخدر توسط طالبان، کشت خشخاش از ۲۱۹ هزار و ۷۴۴ هکتار در سال ۲۰۲۲ به ۳۱ هزار و ۸۸ هکتار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافت.

براساس مقاله، تا جولای ۲۰۲۴، نقشه‌برداری از ۱۴ ولایت افغانستان که در سال ۲۰۲۲، ۹۲ درصد از کشت خشخاش در آنجا صورت می‌گرفت، نشان می‌دهد که کشت این محصول در سال جاری به کمتر از ۴ هزار هکتار رسیده است.

نویسندگان مقاله گفتند که تلاش طالبان برای جلوگیری از کشت کوکنار در بدخشان شکست خورده است.

نویسندگان دو سناریو را درباره قاچاق مواد مخدر افغانستان به اروپا مطرح کرده‌اند: «سناریوی اول این است که طالبان ممنوعیت کشت خشخاش را حفظ کرده و به تدریج بر تجارت مواد مخدر کنترول بیشتری اعمال ‌کند که در نتیجه ذخایر کاهش می‌یابد. این امر می‌تواند به شدت عرضه هروئین به اروپا را کاهش دهد.»

پیشنهاد:   کشاورزان بدخشان خواستار پرداخت پول وعده داده شده از سوی طالبان شدند

فیلیپ ای. بری و دیوید مانسفیلد نوشتند: «سناریوی دوم و محتمل‌تر این است که طالبان در سال‌های آینده با دشواری بیشتری در جلوگیری از کشت خشخاش مواجه شود.»

براساس مقاله، از جلوگیری از کشت کوکنار زمین‌داران بزرگ سود برده‌اند و کشاورزان بدون زمین، به شدت صدمه اقتصادی دیده‌اند.

نویسندگان پیش بینی کرده‌اند که اگر این ممنوعیت همچنان ادامه یابد و به مطالبات کشاورزان رسیدگی نشود، دستورالعمل رهبر طالبان اجرایی نخواهد شد و بی‌ثباتی سیاسی افزایش خواهد یافت و برنامه طالبان شکست خواهد خورد.

رهبر طالبان در اپریل ۲۰۲۲ اعلام کرد که کشت، تولید، قاچاق، تجارت و مصرف تمامی مواد مخدر در افغانستان ممنوع است. طالبان در سومین نشست دوحه از جامعه جهانی خواستند که در زمینه کشت بدیل مواد مخدر با این گروه همکاری کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33254

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *