شنبه 31 سنبله 1403 برابر با Saturday, 21 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، خواجه محمد آصف، وزیر دفاع پاکستان با یوسف شریف زاده، سفیر تاجیکستان در اسلام آباد دیدار کرد.

جزئیات این دیدار تاکنون مشخص نشده، اما گفته می‌شود که دو طرف درباره وضعیت امنیتی در افغانستان و تاثیر آن بر منطقه صحبت کرده است.

رسانه‌های تاجیکستان همچنین گزارش داده‌اند که موضوعات مختلفی همچون مسائل سیاسی، اقتصادی و موارد امنیتی و نظامی مورد بحث دو طرف قرار گرفته است.

در این نشست همچنین بر اهمیت اجرای پروژه «کاسا-1000» برای کشورهای منطقه تاکید شده است.

این دیدار درحالی صورت می‌گیرد که این دو کشور به دلیل دارا بودن مرز مشترک با افغانستان، نگران تهدیدات ناشی از تروریسم از این کشور هستند.

پاکستان در سه سال گذشته شاهد موج فزاینده‌ای از حملات تروریستی بوده است که به اعتقاد این کشور این حملات از خاک افغانستان سازماندهی می‌شود.

مقامات پاکستانی بارها اعلام کرده‌اند که این حملات بیشتر آن توسط تحریک طالبان پاکستانی انجام می‌شود، از خاک افغانستان صورت می‌گیرد.

اسلام آباد بر این باور است که تحریک طالبان پاکستانی از طریق پایگاه‌هایی در افغانستان حملات خود را انجام می‌دهند.

به گفته مقامات پاکستانی آنها شواهد و مدارک غیرقابل انکاری مبنی بر نقش افغانستان در این حملات دارند.

از سوی دیگر، تاجیکستان نیز از زمان بازگشت طالبان بارها از تهدیدات امنیتی ناشی از افغانستان هشدار داده است.

تاجیکستان برخلاف دیگر کشورهای آسیای مرکزی که به دنبال تقویت روابط با طالبان هستند، در سه سال گذشته روندی محتاطانه در برابر طالبان اتخاذ کرده است.

این کشور به دلیل روابط سنتی خصمانه و حملات تاریخی از مخالفان طالبان، روابط خود را با این گروه در سه سال گذشته محدود کرده است.

اما اکنون نشانه‌هایی از بازتعریف روابط بین دوشنبه و کابل تحت کنترل طالبان وجود دارد. به طوری که گزارش هایی از دیدار رییس امنیت تاجیکستان از کابل نیز وجود دارد.

این درحالی است که در اوایل ماه جاری منابعی از افغانستان می گویند که در پی بهبود روابط تاجیکستان با طالبان، قرار است به زودی این کشور پس از سه سال سفیر به افغانستان بفرستد.

به گفته این منابع، درحال حاضر سه دیپلمات تاجیک روند توزیع ویزا و خدمات کنسولی را در کابل انجام می‌دهند.

همچنین این منابع می‌گویند که یتیم اف، رییس اداره اطلاعات تاجیکستان یک طرح صلح را با بقایای جمهوریت که در تاجیکستان حضور دارند به اشتراک گذاشته است.

پیش تر از این نیز، گفته شد که هیاتی از طالبان به سرپرستی رییس دادستان عالی این گروه به تاجیکستان رفته تا در مورد رسمی شدن روابط این گروه با دشمن‌ترین همسایه‌شان مذاکره نمایند.

همچنین، گزارش‌هایی در ماه مارس سال گذشته به نشر رسید که طالبان به یکی از نمایندگی‌های افغانستان در تاجیکستان تسلط پیدا کرده است.

مساله افغانستان و تهدیدات ناشی از آن کشورهای منطقه و حتی جهان را وادار به تعامل با طالبان هرچند به صورت محتاطانه کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35758

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *