شنبه 17 سنبله 1403 برابر با Friday, 6 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

المرصاد: داعش را آمریکا تجهیز کرد، تاجیکستان آموزش و پاکستان اسکان می‌دهد

به گزارش ایراف؛ المرصاد رسانه نزدیک به اداره اطلاعات طالبان در مقاله‌ای که امروز آن را منتشر کرده، گفته است، گروه داعش که جایگاه اولیه آن عراق و سوریه بود، پس از شکست در این کشورها در زمان حضور ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان، توجه این گروه به سوی افغانستان معطوف شده است.

المرصاد که اهداف گروه داعش را نابودی اسلام و دشمنی با مسلمانان عنوان کرده، گفته است که این گروه حالا به ابزار اطلاعاتی کشورهایی مثل آمریکا، پاکستان و تاجیکستان تبدیل شده است.

المرصاد یادآوری کرده است که در زمان حضور آمریکا در افغانستان که طالبان در حال نبرد با نیروهای خارجی و حکومت جمهوریت بود با گروه داعش نیز می‌جنگید و در صدد نابودی این گروه بوده است.

در ادامه این مطلب آمده است که هرچند پس از سقوط جمهوریت گروه داعش نیز در حال نابودی بود، اما کشورهای به اصطلاح اسلامی از جمله تاجیکستان و پاکستان در تبانی با کشورهای غربی از جمله آمریکا بار دیگر با حمایت‌هایشان این گروه را برای نابودی افغانستان و دین اسلام حمایت و تقویت کرده است.

به گفته این رسانه برنامه‌ریزی ها و حمایت این گروه از سوی آمریکا می‌شود، همینطور شهروندان تاجیکستان فریب تبلیغات داعش را می‌خورند، سپس این گروه در پاکستان آموزش می‌بینند و از آنجا به افغانستان و شماری از کشورهای منطقه اعزام می‌شوند.

این رسانه، مرکز داعش را ولایت ننگرهار در شرق افغانستان عنوان کرده و افزوده است که مقامات حکومت پیشین افغانستان در آن زمان در بدل دریافت پول، مراکز، پایگاه و خانه‌ها را در اختیار این گروه قرار می‌دادند.

پیشنهاد:   لغو توافق اعتراف در مقابل اعدام نشدن میان آمریکا و طراح حملات ۱۱ سپتامبر

این درحالی است که ظاهر قدیر؛ عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان گفته است که در سال ۲۰۱۸ زمانی که گروه طالبان در ولایت ننگرهار در برابر گروه داعش از خود مقاومت نشان دادند هواپیماهای آمریکایی پایگاه های طالبان را بمباران و افراد مهم و کلیدی داعش را به مناطق امن منتقل کرده‌اند.

قدیر با اشاره به حمایت آمریکا و حکومت قبلی افغانستان از گروه داعش افزوده است که گروه داعش میراث مشترک آمریکا و اشرف غنی بود که هزاران شهروند بی گناه افغانستان را بی رحمانه کشته اند.

المرصاد توانایی فعلی داعش را ضعیف توصیف کرده و افزوده است که این گروه در برابر نیروهای طالبان در افغانستان توانایی جنگیدن را ندارد. به گفته المرصاد، اهداف این گروه فقط کشتن زنان، کودکان و توهین به ارزش‌های اسلامی است.

این رسانه هشدار داده است که رهبران این گروه کشته خواهند شد و پیروان و حامیان آن نیز از حمایت این گروه ابراز ندامت خواهند کرد.

طالبان هر چند گروه داعش را در آستانه نابودی اعلام کرده‌اند، اما چندی پیش شماری از سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند که افغانستان هنوز هم خواستگاه گروه‌های تروریستی است.

کشورهای همسایه و منطقه نیز بارها از حضور و فعالیت گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان به ویژه در مرزها ابراز نگرانی کرده‌اند.

در تازه‌ترین مورد یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای ایران گفته‌است که افغانستان و پاکستان بر مرزهای خود کنترل ندارند و هراس‌افگنان در مرزهای این کشورها تسلط داشته و از این طریق به قاچاق سلاح می‌پردازند.

یعقوب رضازاده از نفوذ تروریست‌ها به خاک ایران هشدار داده و از وزارت کشور ایران خواسته‌است که نظارت در مرزها با افغانستان و پاکستان را بیشتر کند.

پیشنهاد:   ظاهر قدیر: فرمانده داعش که در ننگرهار کشته شد به دستور غنی آزاد شده بود

در پاسخ به این اظهارات عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی ایران، حمدالله فطرت معاون سخنگوی طالبان گفته است که نیروهای طالبان در مرز های مشترک دو کشور مستقر هستند و هیچ گونه خطری از سوی افغانستان متوجه ایران نیست.

به گفته وی، حکومت طالبان متعهد به همکاری با ایران برای تامین امینت مشترک است. فطرت همچنین بر ضرورت گفتگو و همکاری بین دو کشور برای حل مسائل و مشکلات فنی تاکید کرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29990

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *