پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

المرصاد: داعش به درخواست آمریکا شاخه خراسان را ایجاد کرد

به گزارش ایراف، المرصاد رسانه نزدیک به طالبان در یادداشتی با عنوان «داعش در خراسان» که بخش اول آن منتشر شده آورده است که ابوبکر بغدادی برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی در مسجد شهر موصل عراق ظاهر شد و خلافت را اعلام کرد.

افراد بسیار کمی فکر می‌کردند گروه داعش که مدعی خلافت اسلامی می‌باشد، به یک شبکه تروریستی بزرگ تبدیل شود و در سرزمین‌های عراق، سوریه و خراسان دست به جنایت بزند.

 این یادداشت افشا می‌کند که داعش پس از شکست‌‌های پیاپی در عراق و سوریه به درخواست آمریکا به آسیای میانه آمد و سعی کرد شاخه خراسان را احیا کند. 

این رسانه در ادامه مدعی نقش اسلام آباد و دولت پیشین کابل در این مساله می‌شود. چنانچه که آورده است پاکستان و اداره کابل در آن زمان نیز با آمریکا دوست بودند.

المرصاد در ادامه نحوه تشکیل داعش شاخه خراسان می نویسد، حافظ سعید که به ملا سعید اورکزی مشهور بود، در ایالت خیبر پختونخوا پاکستان به دنیا آمده است.

او در ابتدا از اعضای گروه تحریک طالبان پاکستان “TTP” بود اما پس از شهادت حکیم الله محسود مسیر خود را تغییر داد.

همراه با خانواده و چند تن از وابستگانش به ولایت ننگرهار افغانستان آمد و در آنجا شبکه تحریک جهاد پاکستان “TKP” را تأسیس کرد. 

ابوسعید شهروندانی را که به نام جهاد علیه پاکستان فریب می‌داد، برای پول و به دست آوردن مقام در داعش نزد ابوبکر بغدادی می‌فرستاد، این همکاری باعث شد که حافظ سعید در سال ۲۰۱۵ به عنوان رهبر شاخه خراسان، عبدالروف علی‌زی که به اسم خادم نیز معروف بود و عبدالحسیب به عنوان معاونان وی گماشته شدند و به این ترتیب از سال ۲۰۱۵ میلادی فعالیت داعش در خراسان آغاز شد.

پیشنهاد:   معاون وزارت خارجه روسیه: سیاست مسکو پیرامون تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تغییر نکرده است

از زمان بازگشت مجدد طالبان در قدرت، یکی از گروه‌های مخالف مسلحی که در برابر طالبان قد علم کرده داعش بوده است. 

هرچند که طالبان بارها منکر حضور این گروه در افغانستان شده است اما داعش در سه سال گذشته مسئولیت حملات متعددی را در افغانستان برعهده گرفته است.

در همین حال، افزایش تهدیدات داعش در منطقه نگرانی‌های کشورهای پیرامونی و فرامنطقه‌ای را از سمت افغانستان دامن زده است.

در این رابطه مطالعه المرصاد: داعش را آمریکا تجهیز کرد، تاجیکستان آموزش و پاکستان اسکان می دهد پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=30891

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *