پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

الظواهری چگونه به دام افتاد؟- چگونگی کشته شدن ایمل الظواهری- ایراف

روند سبز افغانستان به رهبری امرالله صالح از چهره‌های سیاسی افغانستان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس به چگونگی کشته شدن ایمل الظواهری پرداخته و پرسیده است که کدام رهبر طالبان جاسوس “سی آی ای ” است_ امیر یا خلیفه؟

ایمن الظواهری مقام شماره دوم سازمان القاعده در تاریخ ۳۱ جولای ۲۰۲۲ یازده ماه پس از آنکه گروه طالبان در اثر معامله دوحه در افغانستان تسلط یافت در محله اعیان‌نشین شیرپور در شهر کابل به وسیله راکت “هل فایر” امریکا کشته شد.

واحد اطلاعات روند سبز افغانستان- وارسا که در آن زمان فعالیت زیادی نداشت از بعضی جزئیات افشا شدن محل اقامت او و همکاری بخشی از طالبان با سازمان اطلاعات آمریکا یا سی آی ای پرده برداشت.

نهادهای آمریکایی تلاش کردند که این افشاگری‌ها را بی‌ارزش جلوه دهند چون افشای آن امنیت متودها و شیوه همکاری اطلاعاتی‌شان را با طالبان با خطر مواجه می‌ساخت.

آن بخش از طالبان که دخیل در جاسوسی به آمریکا نیستند فردی به اسم محبوب شاه حبیبی، معاون سابق در وزارت هوانوردی در دوره جمهوریت را به اتهام افشای موقعیت الظواهری دستگیر کردند.

محبوب حبیبی تابعیت آمریکا را دارد و در وقت کشته شدن الظواهری مدیر یک شرکت خصوصی مخابراتی بود که در وزیراکبرخان موقعیت داشت. ظاهرا این شرکت زیر پوشش برای آمریکا جاسوسی می‌کرده است.

در آن موقع ۲۴ نفر از اعضای شرکت دستگیر شدند که ۲۲ نفرشان رها شدند. اما محبوب حبیبی به همراه یک تن دیگر تا امروز بدون برگزاری دادگاه در قید طالبان باقی مانده‌اند.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا تا امروز نمی‌خواست که هویت حبیبی و دلیل بازداشت بدون دادگاه او توسط طالبان را افشا سازد. امروز اما این وزارت در اعلامیه‌ای برای بار اول اسم محبوب شاه حبیبی را افشا کرد.

پیشنهاد:   موضوع تحریک طالبان پاکستان باید با همکاری دولت کابل حل‌وفصل شود

در سال ۲۰۲۳ در حالی‌که آمریکا از اسارت محبوب شاه حبیبی در نزد طالبان انکار می‌کرد، امرالله صالح در مصاحبه با شبکه نیوز ۱۸ هندوستان که یک شاخه شبکه تلویزیونی سی ان ان است چگونگی استخدام بخشی از طالبان توسط سازمان سیا را فاش ساخت.

این مصاحبه با نام الظواهری چگونه به دام افتاد، منتشر شده است.

اکنون که واشنگتن بنابر هر دلیلی وادار به افشای هویت حبیبی و دست داشتن او در عملیات الظواهری شده است، لازم می‌دانیم از تعاملات بخش‌هایی از طالبان که در استخدام سازمان اطلاعاتی آمریکا یا سی آی ای اقرار دارند پرده برداریم.

براساس ضمایم پنهان دسیسه نامه دوحه طالبان متعهد شده‌اند که برخلاف منافع آمریکا هیچ کاری را انجام ندهند و از جمله در از بین بردن القاعده با آمریکا همکار باشند.

براساس یافته‌های منطقی اما فاقد ثبوت و مدارک سخت که وارسا گرد آورده است، الظواهری ظاهرا تعهد کرده بود که در انحلال هسته‌های القاعده بخاطر استقرار نظام طالبان همکاری نماید.

براساس این تفاهم شماری از اعضای القاعده در همکاری با آی اس آی پاکستان به کشور‌های متبوع‌شان همانند مراکش، الجزایر، مصر، اندونزی و دیگر کشورها انتقال یافتند و متعهد شدند که دست از فعالیت بردارند.

وقتی فهرست به اتمام رسید، سرنوشت شخص الظواهری برای آمریکایی‌ها به معما تبدیل شد. گزینه‌ها آسان نبود. آمریکا نمی‌توانست از استخدام الظواهری سخن بگوید. اگر از استخدام و همکاری ظواهری حرفی گفته می‌شد در این صورت جنگ با تروریزم از اساس تقلبی جلوه می‌کرد و بر شایعات اینکه تمام لشکرکشی آمریکا ماجراجویی ژئوپلتیک بوده مهر تایید می‌گذاشت.

پیشنهاد:   وزارت دفاع طالبان: داعش از پاکستان وارد افغانستان می‌شود

اگر الظواهری را بدون پیگرد به‌حال خودش رها می‌کردند، آمریکا در افکار عمومی مورد پرسش دایمی قرار می‌گرفت. چون شکست القاعده بخشی از ضمایم پنهان توافق دوحه بین طالبان و آمریکا بود.

الظواهری دیگر عمر موثر خود را هم در القاعده و هم برای سی آی ای از دست داده بود. به همین دلیل تصمیم بر این شد که کشته شود.

آقای محبوب شاه حبیبی توانست موقعیت او را تثبیت کند. کشته شدن الظواهری آن بخش از طالبان را که از تعهدات سری بخش دیگر در جریان نبودند وادار کرد تا مهره دخیل را که حبیبی باشد تثبیت و دستگیر نمایند.

پس از کشته شدن الظواهری سراج‌الدین حقانی از پس پرده بیرون شد و چهره پوشیده خود را علنی کرد.

آیا سراج حقانی در استخدام سی آی ای است؟

آمریکایی‌ها برای الظواهری مبلغ ۲۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بودند. مقدار جایزه برای افشا و دست‌گیری سراج الدین حقانی ۱۰ میلیون دلار است.

پرسش دیگر این است که چرا یک تروریست جایزه‌دار را کشتند و تروریست دیگر ۱۰ میلیون دلاری حتا اجازه دارد به سفرهای خارجی و به کشورهای برود که آمریکا در آن پایگاه دارد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29153

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *