جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف، خبرگزاری فرانسه در تحلیلی تازه در مورد وضعیت افغانستان تحت کنترل طالبان نوشته است که «در 21 اوت، طالبان قانون سختگیرانه‌ای را در افغانستان صادر کرد. در این سند 114 صفحه ای که قانون امر به معروف را تشریح می‌کند حاوی مقرراتی است که حمل و نقل، رسانه‌ها، موسیقی، فضاهای عمومی و رفتارهای شخصی را پوشش می‌دهد. یکی از محدودترین این قوانین ممنوعیت موسیقی و شنیده شدن صدای زنان در مکان های عمومی است.»

اعلام این قانون محکومیت گسترده بین المللی را برانگیخت و سئوالاتی در مورد جهت‌گیری دولت طالبان باتوجه به وعده‌های گذشته برای کاهش محدودیت‌ها برای زنان به افغانستان برانگیخت.

این یادداشت با اشاره به این قانون نوشته است درحالی که قانون امر به معروف در مواجهه با انتقادات بین المللی، سیاست‌های فوق محافظه کارانه را ادامه می‌دهد، اما این نشان دهنده فزاینده در درون رهبری آن است.

قندهار در مقابل کابل

در ادامه این تحلیل آمده است که پیش از خروج ایالات متحده از افغانستان و تسلط طالبان بر کابل در سال 2021، برخی از مقامات طالبان به دنبال متقاعد کردن جامعه جهانی بودند که طالبان دوم دیدگاه های معتدل تری در برابر حکومت دارند. به طوری که طالبان جدید به زبان دیپلماسی صحبت می‌کردند و تمایل خود را برای کنار گذاشتن سیاست های محافظه کارانه تر برای جلب حمایت بین المللی و تضمین مشروعیت برای دولت جدید طالبان آشکارا اعلام کرد.

اما تشکیل کابینه جدید نشان داد که گروه قدیمی طالبان قدرت را واگذار نمی کند. وعده های ایجاد یک دولت فراگیر عملی نشد و برخی از اعضای گارد قدیمی نقش های کلیدی را برعهده گرفتند. ازجمله محمد حسن آخوند، یکی از بنیانگذاران طالبان به عنوان نخست وزیر انتخاب شد. عبدالغنی برادر به عنوان معاون انتخاب شد.

این تحلیل استدلال می‌کند که درحالی که دولت موقت وظیفه دشوار دور کردن کشور از فروپاشی را برعهده گرفت، آخوندزاده اقامتگاه خود را در قندهار به عنوان مقر دیگری از قدرت ایجاد کرد و خود را مسئول امور سیاسی، نظامی و مذهبی اعلام کرد.

او در دو سال گذشته به صراحت گفته است که قصد ندارد از مواضع تندرو خود عقب نشینی کند.

در مارس 2022 به دستور او دختران و زنان از آموزش محروم شدند. این یادداشت می افزاید که او به دنبال تمرکز قدرت در دستان خود و نفوذ بیشتر اعضای قدیمی طالبان بر دولت است. به طوری که او در کابینه تغییراتی ایجاد کرد و وفاداران خود را منصوب کرد. به طوری که در سپتامبر 2022، حبیب الله آغا یکی از افراد نزدیک به رهبر طالبان وزیر آموزش و پرورش شد.

همچنین در ماه می، نور جلال، روحانی تندرو و معاون سابق وزیر کشور جایگزین قلندر عباد، سرپرست وزارت بهداشت، تنها دکتر آموزش دیده و تکنوکرات حکومت طالبان شد.

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است که درحالی که آخوندزاده به نظر می رسد کنترل را در دست دارد، نشانه هایی از شکاف های داخلی رو به رشد ظاهر شده است. در فوریه 2023، سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت کشور (داخله) تلویحا از او انتقاد کرد و گفت: «انحصار قدرت و لطمه زدن به آبروی کل نظام به نفع ما نیست.» او همچنین بار دیگر در پیام عید فطر امسال به مشکلات داخلی اشاره کرد.

مخالفت و سکوت

در ادامه این تحلیل آمده است که قانون امر به معروف، قوانینی را تدوین کرده است که طالبان قبلا آن را ترویج می کردند اما به طور کامل اجرا نمی کردند اما اکنون این قانون به وزارت امر به معروف و نهی از منکر این اختیار را می دهد که هر شهروند افغانستان را خلاف آن تشخیص داده شود، توبیخ و مجازات کند.

این قانون نشان می‌دهد که گروه قدیمی طالبان به رهبری هبت الله در جهت دهی سیاست دست بالا را دارند. همچنین باید گفت که طالبان دوم نسخه «میانه روتر» گروهی که در دهه 1990 در افغانستان حکومت می کرد، نیست.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35328

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *