دوشنبه 18 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 8 July , 2024
افغانستان ناایمن‌ترین کشور جنوب آسیا-ایراف

به گزارش ایراف، براساس گزارش تازه نهاد صلح و اقتصاد براساس منبع شاخص جهانی صلح افغانستان در رتبه 160 بعداز اوکراین قرار دارد. 

بعد از افغانستان، سودان جنوبی، سودان و یمن کشورهایی هستند که در رتبه‌های پایین جدول شاخص صلح جهانی قرار دارند.

شاخص صلح جهانی، امن‌ترین کشورهای جهان را رتبه بندی می‌کند که منبع بسیار خوبی برای گردشگران و مهاجران است.

شاخص صلح جهانی یک ارزیابی سالانه است که رفاه جوامع مختلف را در سراسر جهان می‌سنجد.

دوری از درگیری، محیط امن و باثبات، میزان پایین جرم و جنایت و تاکتیک‌های اجرای موثر قانون در این ارزیابی سالانه مورد توجه قرار می‌گیرد.

افغانستان در این گزارش به عنوان کم امنیت‌ترین کشور جنوب آسیا شناسایی شده است.

این گزارش با استناد به آمار و ارقام می‌گوید که هرچند افغانستان در زمره کشورهایی با امنیت کم قرار دارد و در پایین جدول قرار دارد، در چندین شاخص پیشرفت داشته است.

این گزارش می‌افزاید که به علت جنگ‌های داخلی، تعداد افراد کشته شده در سال 2017 در افغانستان، 18 هزار نفر بود اما در سال 2023 به 350 نفر کاهش یافته است.

این گزارش می‌گوید که افغانستان، اوکراین و کره‌شمالی به دلیل جنگ و خشونت بیشترین ضرر اقتصادی را متحمل شده‌اند. به‌طوری که به تولید ناخالص داخلی کشور، 53.2 درصد خسارت وارد شد که حدود 34 درصد می‌شود.

همانطور که در این گزارش آمده، افغانستان به دلیل تجربه دهه‌ها جنگ و خشونت‌های دوام دار در چرخه‌ای از ناامنی‌های طولانی گیر افتاد. این ناامنی در حوزه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی-فرهنگی خود را نشان داده است.

اکنون نیز هرچند به جنگ به معنای سنتی آن در افغانستان وجود ندارد، اما صلح واقعی نیز هنوز در این کشور جایی برای خود باز نکرده است. به همین جهت، این کشور همچنان درحال دادن تلفات انسانی است. 

به طور مثال، حضور گروه‌های مخالف و مسلح دولت تازه تاسیس هنوز جان انسان ها را در این کشور می‌گیرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24789

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها