پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

افشاگر جنایات جنگی استرالیا در افغانستان در انتظار صدور حکم- ایراف

دیوید مک براید، فردی که برای نخستین بار اسنادی از قتل غیرنظامیان توسط نیروهای ویژه استرالیا در افغانستان را در اختیار خبرنگاران قرار داده بود، قرار است حکم او در این باره  امروز دوشنبه صادر شود.

به گزارش ایراف، این وکیل سابق نظامی به همراه دو رسانه در سال های 2017 و 2019 علیه جنایات جنگی نیروهای استرالیایی در افغانستان افشاگری کرد که در پی آن پلیس به دفاتر ای بی سی نیوز در شهر سیدنی حمله کرد.

روزنامه د ستری، دیروز، یکشنبه در گزارشی آورده است که قرار است از او در این جلسه دادگاه پرسیده شود که چرا دست به افشاگری زده و آیا از این عمل خود پشیمان است یا خیر.

این دادگاه در شرایطی برگزار می شود که دیوید مک براید، قبل از این در دادگاه امنیت ملی به جرائمی مانند افشای اطلاعات محرمانه، دزدی اموال مشترک المنافع و نقض قانون دفاع اعتراف کرده بود.

دولت استرالیا از اعضای ناتو و بخشی از نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا است که در سال 2001 به افغانستان حمله کردند. حضور نظامی این دولت مانند کشورهای دیگر ازجمله انگلیس و امریکا در افغانستان همراه با جنایات جنگی بوده است.

چنانچه که در سال 2020، تحقیقات نظامی استرالیا موسوم به بریتون نشان داد که این کشور نزدیک به 39 غیرنظامی که شامل کودکان و زندانیان می شده را بین سال های 2005 و 2016 کشته اند.

پیش از این نیز رسانه های استرالیایی از برگزاری دادگاه علیه جنایات جنگی نیروهای نظامی این کشور در افغانستان خبر داده بودند. به طوری که بن رابرتز اسمیت، عضو سابق هنگ خدمات هوایی ویژه استرالیا به دلیل کشتن 6 غیرنظامی در افغانستان خواستار تجدیدنظر در حکم دادگاه فدرال استرالیا علیه خود شد.

پیشنهاد:   شرایط جوی نامناسب برگزاری نشست قندهار را به تعویق انداخت

براساس گزارش رسانه های استرالیایی او در سال 2018، در جریات ماموریتش در افغانستان بین سال های 2009 تا 2012 شش شهروند غیرنظامی را در افغانستان کشته است.

اما باید گفت که این جنایات جنگی درحالی در افغانستان از سوی نیروهای نظامی کشورهای خارجی صورت گرفته است که علی رغم افشاگری و وجود اسناد در این رابطه روند بررسی این پرونده ها همواره کند و گاهی با مانع رو به رو شده است.

پیشنهاد می شود: “گرمسیر” روایت مستند جنایات ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=17780

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *