افزایش قدرت عملیات فرامرزی داعش خراسان

به گزارش ایراف، مجله لانگ وار ژورنال، در گزارش تازه خود در مورد فعالیت داعش شاخه خراسان در افغانستان، روز گذشته، دوشنبه، از ظهور مجدد داعش خراسان به شکل فرامرزی خبر داده است.

در این گزارش آمده است که  مقامات ناشناس طالبان به رسانه های محلی در مورد میزان نفوذ داعش در سراسر افغانستان اعتراف کرده اند. یک مقام طالبان که خواست نامش فاش نشود در 29 ماه مه اظهار داشت که پس از عقب نشینی ایالات متحده از افغانستان، بسیاری از زندانی های این گروه از زندان های افغانستان آزاد و صدها نفر از عوامل آزاد شده در دو تا سه سال گذشته، جنگجویان خود را جذب کرده اند.

این منبع افزوده است که داعش خراسان در ولایت های ننگرهار و کنر در مرز با پاکستان پایگاه دارند.

داعش شاخه خراسان در 18 ماه مه بیانیه ای را از طریق صدای خراسان به زبان پشتو منتشر کرد که در آن تهدید کرد که حامیان «مالی و ایدئولوژیک» طالبان را هدف قرار خواهد داد. در این بیانیه همچنین تاکید شده است که تمامی سازمان ها، شرکت ها، خبرنگاران و رسانه های خارجی و افغانی که به نفع طالبان فعالیت می کنند، اهداف قانونی برای حملات احتمالی هستند.

صدای خراسان در بیانیه ای جداگانه، سازمان های غیردولتی و آژانس های کمک رسان خارجی در افغانستان را «حاکمان واقعی این کشور» نامیده و مدعی شده اند که به جای ارائه کمک های بشردوستانه به دنبال ترویج مسیحیت هستند.

جبهه متحد افغانستان به رهبری سمیع سادات از فرماندهان سابق نیروهای ویژه افغانستان در گزارش مفصلی از تهدیدات داعش هشدار داد. در این گزارش در مورد تهدیدات ناشی از داعش آمده است که این گروه در حال حاضر 9000 سرباز در افغانستان دارد و درحال افزایش است. همچنین این گروه ظرفیت عملیاتی برای حملات انتحاری، شورش و ترور در شهرها و همچنین حمله به مراکز دولتی یا مراکز اقتصادی دارند.

پیشنهاد:   درخواست والی قندهار از وزارت داخله طالبان برای حمایت از محافظان هبت‌الله

در همین راستا، لانگ وار ژورنال می گوید که کمیسیون اطلاعات نیروهای هوایی ارتش امریکا اعلام کرد که در حال حاضر بزرگترین و قوی ترین پایگاه داعش در جهان، شبکه این گروه در آسیای مرکزی است که رهبری آن در بلوچستان پاکستان مستقر و اعضای عملیاتی آن در افغانستان هستند.

ظهور مجدد فراملی داعش در اروپا

مجله لانگ وار ژورنال در ادامه می افزاید که این گروه حملاتی را در روسیه، ایران و پاکستان انجام داده و اعضای این گروه در اروپا و حتی امریکا دستگیر شده اند. در اوایل ماه مه، اداره مهاجرت و گمرک ایالات متحده یک مرد ازبک را در بالتیمور به اتهام ارتباط با دولت اسلامی دستگیر کرد که به طور غیرقانونی در سال 2022 وارد امریکا شده بود.

همچنین در ایتالیا و ترکیه نیز عواملی از داعش دستگیر شدند. همچنین در اواخر آوریل هفت شهروند خارجی از تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان را به اتهام طراحی حملات تروریستی متهم کرد.

همچنین با نزدیک شدن المپیک پاریس و مسابقات قهرمانی اروپا در آلمان و اروپا در حالت آماده باش قرار دارد. صدای خراسان در اوایل اردیبهشت ماه با انتشار بیانیه ای خواستار حمله به لیگ قهرمانی شد.

در همین رابطه، گزارشی روز سه شنبه 4 ژوئن توسط شرکت امنیت سایبری Recorded Future منتشر شد که بیان می کند که بیشترین خطر برای بازی های پاریس، از تهدیدات حضوری به جای فضای سایبری است. این گزارش می افزاید که «تروریست ها و افراط گرایان خشن به ویژه حامیان داعش تقریباً به طور قطع به برنامه ریزی و تحریک حملات خشونت آمیز علیه المپیک پاریس ادامه خواهند داد.

پیشنهاد:   نگرانی سناتورهای آمریکایی از تکرار حمله مسکو در آمریکا

روزنامه نشنال در 5 ژوئن گزارش داد که دولت اسلامی کتابچه راهنمای جزئیات را برای تطبیق هواپیماهای بدون سرنشین برای حمله به بازی های المپیک منتشر کرده است.

مت مونی، مقام سابق وزارت امنیت داخلی ایالات متحده اضافه کرد که احتمال حمله نسبتا زیاد با هواپیماهای بی سرنشین برای  حمله به بازی های المپیک وجود دارد.

ادعای همکاری ایران و طالبان برای مقابله با داعش

داعش در 24 ماه مه یک فایل صوتی 56 دقیقه ای منتشر کرد که در آن رابطه با ایران را محکوم کرد. این فایل صوتی مدعی شده بود که طالبان از ایران و شیعیان در برابر حملات این گروه حفاظت می کند.

در ادامه لانگ وار ژورنال می افزاید که طالبان با جلوه دادن خود به عنوان وزنه تعادل در برابر افراط گرایی به دنبال کسب مشروعیت و حمایت از کشورهای مختلف بوده است. این روایت حتی در امریکا نیز مورد توجه قرار گرفته است.

جایی که برخی طالبان را نیروی ضروری برای مقابله با نفوذ داعش می دانند.

درباره ی پیمان امنیت جمعی: افغانستان کانون اصلی تهدیدهای فرامرزی برای آسیای مرکزی است بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24114

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *