دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ معاون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا می‌گوید که سیا طی سه سال از راه‌های مختلف ارتباط خود با طالبان را حفظ کرده است.

دیوید کوهن همچنین مدعی شد «پیش‌بینی‌‌های وحشتناک» درباره تبدیل شدن افغانستان به سکوی حملات تروریستی در سراسر جهان «اشتباه» از آب درآمد.

آقای کوهن روز چهارشنبه، ۷ شهریور، در نشستی درباره امنیت ملی در راکویل ایالت مریلند آمریکا گفت: «ما در تمام این مدت از راه‌های مختلف با آن‌ها [طالبان] در ارتباط بوده‌ایم، زیرا آن‌ها تلاش‌هایی را برای مبارزه با القاعده و داعش خراسان انجام داده‌اند.»

در پی خروج آمریکا از افغانستان، شماری از نمایندگان جمهوری‌خواه و منتقدان از اداره جو بایدن در مورد نحوه خروج از افغانستان انتقاد کرده‌اند.

به باور منتقدان، پس از خروج آمریکا از افغانستان، این کشور به پناهگاه گروه‌های تروریستی از جمله القاعده شده است.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، در واکنش به این موضوع، دیوید کوهن گفته است که پیش‌بینی‌های «وحشتناک» خروج آمریکا از افغانستان به حقیقت نپیوسته است.

با این حال، براساس گزارش سازمان ملل اما شاخه داعش خراسان به شبکه‌هایی از تسهیل‌کنندگان در افغانستان و ترکیه متکی است که می‌توانند عاملان را از آسیای مرکزی و افغانستان «به سمت اروپا برای انجام عملیات‌های خارجی» منتقل کنند.

معاون سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گفته است که هرچند واشنگتن اولویت امنیت ملی خود را در سال‌های اخیر به چین و روسیه تغییر داده اما مبارزه با تررویسم همچنان‌ ماموریتی به حساب می‌آید که سازمان‌های اطلاعاتی امریکا نمی‌توانند در آن شکست‌ بخورد.

کوهن گفته است: «ما به سرمایه‌گذاری و اعزام منابع در این زمینه ادامه می‌دهیم.»

آقای کوهن کشتن ایمن الظواهری در قلب کابل توسط آمریکا را یک نمونه از موفقیت مبارزه با ترویسم خواند و گفت که این گروه به شمول شاخه خراسان آن همچنان بزرگ‌ترین تهدید تروریستی به شمار می‌رود.

پیشنهاد:   مخالفت فضل‌الرحمان با حمله به افغانستان؛ شکست خود را پنهان می‌کنید

او گفت که سیا ارتباط خود با طالبان را حفظ کرده و تعهدات این گروه را مبنی‌بر تبدیل نشدن افغانستان به سکوی حملات تروریستی به اهداف خارجی گوش‌زد می‌کند.

با این حال، او اذعان کرده است که بدون حضور نیروهای زمینی آمریکا در افغانستان ردیابی گروه‌های تروریستی بسیار سخت‌ است.

در ماه گذشته سازمان ملل متحد گزارش داده بود که دولت‌ها به طور فزاینده‌ای در مورد تهدیدات تروریستی از افغانستان از جمله شاخه خراسان داعش نگران هستند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، داعش خراسان تلاش‌های مالی، لجستیکی (تجهیزات) و جذب نیرو را تقویت کرده و احتمالاً جنگجو، بودجه و آموزش برای حملات گسترده‌ای که در اوایل سال جاری در روسیه و ایران انجام شد، فراهم کرده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *