پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

در پی انتشار  ویدیویی که در آن نشان داده می شود پس از پخش سرود ملی پاکستان، دیپلمات طالبان نشسته است، وزارت خارجه این کشور این کار را بی احترامی و مغایر با موازین دیپلماتیک خواند.

به گزارش ایراف، رسانه های پاکستانی ویدیویی را منتشر کرده اند که در آن پس از آنکه در مراسمی سرود ملی  پاکستان پخش می شود و حاضران به احترام سرود ایستاده شده اند، سرکنسول طالبان در پیشاور و یک فرد دیگر نشسته اند.

این اقدام بسیار واکنش برانگیز شد. ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان آن را بی احترامی و مغایر قوانین دیپلماتیک عنوان کرد.

او به رسانه ها گفته است که این کشور در پی این اقدام اعتراض شدید خود را به مقامات افغانستان در کابل و اسلام آباد می رسانیم.

روابط طالبان و اسلام آباد در سه سال گذشته تنش آلود بوده است. هرچند که اسلام آباد از حامیان جدی و اصلی طالبان در دوران مبارزات این گروه بوده، انتظار می رفت پس از بازگشت طالبان به قدرت روابط دو متحد قدیمی در سطح بالایی قرار بگیرد؛ اما افزایش حملات تروریستی از سوی گروه های مختلف به ویژه تحریک طالبان پاکستانی که به باور مقامات اسلام آباد در افغانستان پناه گرفته اند، روابطی تنش آلود را رقم زده است.

به باور برخی از تحلیلگران جنگ سرد اعلام نشده ای بین دو کشور در جریان است. تداوم این تنش ها نشان می دهد که روابط دوطرف پیچیده و حل آن دشوار است.

در همین حال، پاکستان به تازگی، آصف درانی، نماینده ویژه خود برای افغانستان را برکنار کرده است. به گزارش رسانه های این کشور، دلیل این اقدام اختلافات او با ارتش و نادیده گرفته شدن تصمیماتش بوده است.

به گزارش رسانه اکسپرس تربیون روابط بین افغانستان و پاکستان در دوره او بدتر شده است. همچنین به نقل از برخی از منابع آورده است که او نتوانست هیچ تاثیری بر روابط پاکستان و افغانستان بگذارد، زیرا از زمانی که این مسئولیت به او سپرده شد، تنها تعداد معدودی تعامل با دولت طالبان داشته اند.

اما برخی دیگر معتقدند که او با توجه به استراتژی کلی پاکستان، ابزار کمی در اختیار داشت.

او پس از برکناری در اولین مصاحبه خود هشدار داد که افغانستان به یک زخم عفونی در منطقه تبدیل شده است.

درانی تاکید کرد که انزوای افغانستان می‌تواند احتمال تکرار حملات ۱۱ سپتامبر را افزایش دهد.

درانی همچنین از نحوه حکومت‌داری طالبان انتقاد کرد و پرسید: «شما چگونه می‌خواهید حکومت کنید؟ اگر می‌گویید که بر اساس قرآن حکومت می‌کنید، خوب، اما چگونه آن را اجرا خواهید کرد؟ چگونه با مردم مشورت می‌کنید؟»

او تصریح کرد که روش حکومت‌داری طالبان بیشتر جنبه قبیله‌ای دارد و نه اسلامی. آقای درانی همچنین درباره حقوق زنان، آموزش و کار گفت: «افغانستان بخشی از این جهان است و نمی‌تواند تنها با ادعای پیروی از اسلام از رعایت معاهدات بین‌المللی سر باز بزند.»

نماینده پیشین پاکستان برای افغانستان گفت که آنچه طالبان زیر نام دین انجام می‌دهند، تصویر بدی از اسلام به جهان ارائه می‌کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35575

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *