به گزارش ایراف، به نقل از دان نیوز، پیش از اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) در پاکستان، مقدمات برای مسدود کردن اسلام آباد، تکمیل شده است و برای اطمینان از امنیت، تردد غیرنظامیان در این شهر به حداقل خواهد رسید.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که مناطق مختلف پاکستان در چنگال ناآرامی ها و حملات تروریستی قرار دارند.

سوبراماتیان جایشانکار وزیر خارجه هند، دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه و لی که چیانگ نخست وزیر چین در این نشست دو روزه که سه شنبه و چهارشنبه آتی برگزار می شود، شرکت خواهند کرد.

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان در حاشیه این اجلاس، دیدارهای مهمی با روسای هیئت ها خواهد داشت که در آن، همکاری ها در زمینه های اقتصادی، تجاری، روابط فرهنگی اجتماعی، محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و تصمیمات مهم مرتبط با ارتقای همکاری ها و بودجه سازمان نیز تصویب خواهد شد.

گفتنی است که یک هفته و نیم مانده به اجلاس سران، اوضاع در اسلام آباد پایخت پاکستان همچنان متشنج بود و دولت پاکستان محدودیت هایی را علیه احزاب مخالف و قوانین جدید برای مهار فعالیت های اعتراضی در پایتخت اعمال کرده است.

دولت پاکستان همچنین صدها تن از حامیان تحریک انصاف پاکستان را که در ماه جاری به سمت اسلام آباد راهپیمایی کرده بودند، دستگیر کرد و به این حزب بار دیگر هشدار داده است که در 15 اکتبر علیرغم برگزاری اجلاس در پایتخت تظاهرات خواهد کرد.

همچنین، حمله هفته گذشته به کاروان مهندسان چینی در کراچی بار دیگر نگرانی های امنیتی را در این کشور برانگیخت، جایی که سازمان های جدایی طلب به طور معمول شهروندان چینی را هدف قرار می دهند.

در همین حال به گفته تحلیلگران  این نشست برای کشوری که امن تلقی نمی شود، اهمیت زیادی دارد.

سازمان همکاری شانگهای شامل چین، هند، روسیه، پاکستان، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و بلاروس است، در حالی که 16 کشور دیگر به عنوان ناظر یا شریک گفتگو در ارتباط هستند.

انتظار می رود همه کشورهای عضو به جز هند، سران دولت خود را به این نشست بفرستند؛ هند اعلام کرده است که وزیر امور خارجه خود، سوبرامانیام جایشانکار را به این نشست خواهد فرستاد.

بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارت امور خارجه پاکستان، نخست وزیر چین به دعوت محمد شهباز شریف، همتای پاکستانی خود از 14 تا 17 اکتبر به این کشور سفر خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است که نخست وزیر چین در این سفر با آصف علی زرداری رئیس جمهور، شهباز شریف نخست وزیر و همچنین با مقام های ارشد نظامی دیدار خواهد کرد.

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، نخست وزیران چین، روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان و دکتر محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور ایران و سوبرامانیام وزیر امور خارجه هند در این اجلاس شرکت خواهند کرد.

علاوه بر این، نخست وزیر کشور ناظر مغولستان، رئیس کابینه وزیران ترکمنستان نیز در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

در حالی که سازمان همکاری شانگهای وظیفه بحث در مورد امنیت را دارد، در اجلاس اسلام آباد مسائل تجاری، بشردوستانه و فرهنگی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=37908

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *