شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024

به گزارش ایراف، شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه،21 خرداد، پیش نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا را به تصویب رساند.

نیت ایوانز، سخنگوی هیات آمریکا در سازمان ملل در بیانیه‌ای پیش از رای گیری خاطرنشان کرد که این طرح باعث توقف درگیری‌ها، آزادی تعدادی از گروگان‌ها و افزایش فوری کمک‌های بشردوستانه و موارد دیگر می‌شود.

او همچنین افزود: اسرائیل این پیشنهاد را پذیرفته است و شورای امنیت این فرصت را دارد که یک صدا صحبت کند و از حماس بخواهد که این کار را انجام دهد.

او گفت: اعضای شورا نباید اجازه دهند، این فرصت از دست برود و باید یک صدا در حمایت از این توافق صحبت کنند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا نیز قبل از رای گیری در سخنرانی خود مطرح کرد: پس از هشت ماه ویرانی، آنچه اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز است، این است که نبرد به شکلی پایدار خاتمه باید. آمریکا و کشورهای حاضر در این اتاق خواهان آتس بس فوری و آزادی گروگان‌ها هستند. اکنون این فرصت است و ما باید از آن استفاده کنیم.

حماس پس از رای گیری بیانیه‌ای منتشر و گفت که از آنچه در پیش نویس قطعنامه آمده درمورد آتش بس دائمی در غزه استقبال می‌کند.

این اولین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در تایید طرح آتش بس با هدف پایان دادن به جنگ هشت ماهه اسراییل و حماس است.

این قطعنامه با اکثریت قاطع 14 عضو از 15 عضو شورای امنیت به تصویب رسید. روسیه به این قطعنامه رای ممتنع داد.

این قطعنامه از رژیم صهیونسیتی و حماس می خواهد که به طور کامل شرایط خود را بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند.

در همین رابطه، رهبران حماس و جهاد اسلامی فلسطین روز دوشنبه در قطر برای گفت‌وگو در مورد توافق آتش بس پیشنهادی دیدار کردند و پس از آن در بیانیه‌ای گفتند که هر توافقی باید به آتش بس دائمی، خروج کامل اسرائیل از نوار غزه و پایان دادن به آن منجر شود.

لازم به ذکر است این قطعنامه دستیابی به طرح آتش بس سه مرحله ای امریکا را که بایدن مطرح کرده بود را برجسته می‌کند.

در اعلامیه 31 ماه مه جو بایدن در پیشنهاد آتش بس جدید که سه مرحله دارد، آمده است که این آتش بس با یک آتش بس اولیه شش ماهه با آزادی گروگان‌ها در ازای اسرای فلسطینی، عقب نشینی نیروهای اسرائیلی از مناطق پرجمعیت غزه و بازگشت فلسطینی‌ها آغاز می‌شود.

مرحله اول همچنین مستلزم توزیع ایمن کمک های بشردوستانه در سراسر نوار غزه است. در مرحله دوم، با توافق اسراییل و حماس، پایان دائمی خصومت.ها، در ازای آزادی همه گروگان های دیگر که هنوز در غزه هستند و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه صورت خواهد گرفت.

فاز سوم، یک طرح بزرگ بازسازی چند ساله برای غزه و بازگرداندن بقایای اجساد گروگان‌های فوت شده به خانواده هایشان را شامل می شود.

در همین رابطه، پیش نویس نهایی قطعنامه تاکید می‌کند که اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از شش هفته طول بکشد، تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، آتش بس همچنان ادامه خواهد داشت.

درباره ی 4 شرط مقاومت فلسطین برای پذیرش آتش بس در غزه بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24125

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها