جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ شیرمحمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه امروز شنبه ۲۴ شهریور در برنامه‌ای در کابل گفت: آموزش را راه رسیدن به خودکفایی دانسته و گفت: هر کشوری که بخواهد پیشرفت کند، اول از همه باید به آموزش و پرورش توجه کند.

استانکزی گفت: «ما به بخش آموزش توجه زیادی داریم، آن را توسعه می‌دهیم. تلاش می‌کنیم افغانستان به علم و دانش آراسته شود و بتواند مشکلات خود را خودش حل کند.»

آقای استانکزی تعلیم و تحصیل را یگانه راه پیشرفت و ترقی کشور عنوان کرده و افزوده است که اگر شهروندان یک کشور به علم مزین باشند، می‌توانند کشور را در تمامی عرصه‌ها پیشرفت دهند.

معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان قبلا از مقامات عالی طالبان خواسته بود که موانع آموزش همگانی در افغانستان برداشته شود و آن را سبب فاصله بین هیئت حاکم و مردم افغانستان دانسته بود.

استانکزی ضمن تاکید بر آموزش همگانی اعم از دختران و پسران گفته بود: تلاش کنید دروازه‌های آموزش را به‌روی همه باز کنید، امروز تنها مشکل ما که با کشور خود یا همسایه و جهان داریم، مسئله آموزش است و امروز اگر کشورها از ما فاصله می‌گیرند، از ما ناراحت می‌شوند یا از ما گله دارند، به‌خاطر همین آموزش است.

شیرمحمد عباس ستانکزی در این برنامه افزود: «برای داشتن یک اردوی منظم و قوی و سیاست مستقل، علم و دانش ضروری است. هر کشوری که به زیور علم مزین باشد، آن کشور انشاءالله می‌تواند پیشرفت کند.»

معاون سیاسی وزارت خارجه همچنین تاکید کرده است که هیچ فردی حق ندارد شهروندان کشور را از رفت‌وآمد به کشور منع کند.

در همین حال خلیل‌الرحمن حقانی، سرپرست وزارت مهاجران طالبان، کشورهای شرق و غرب را عامل بدبختی افغانستان دانسته و گفته است که این کشورها باید در بازسازی افغانستان مسوولیت خود را بپذیرند.

او افزود: «کسی که افغانستان و مراکز علمی و عصری در افغانستان را تخریب کرده‌اند، حال همان اشخاص مسئول هستند تا که باید خواسته شوند تا همان مراکز علمی و دینی را که از بین برده‌اند، بازسازی کنند.»

در همین حال، عبدالباسط حقانی، رئیس معارف کابل گفته است: «ملت قهرمان و مجاهد افغانستان در سال ۱۴۰۲ در همکاری برای مردم مظلوم افغانستان که در قریه‌ها زندگی می‌کنند، از ۸۰۰ میلیون زیاد در بخش مکاتب کمک کرده‌اند.»

این برنامه از سوی یکی از نهادهای خیریه در کابل برگزار شده بود و برخی از مقام‌های طالبان و نمایندگان برخی کشورها از جمله ژاپن، ترکیه و قطر شرکت کرده بودند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35303

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *