شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
انتقاد نجیب بارور از ظاهرگرایی مجاهدین و ستایش قدرت دیپلماسی طالبان-ایراف

نجیب بارور، شاعر افغانستانی در واکنش به انتقادها و واکنش‌ها نسبت به نحوه پوشش مقامات طالبان در مراسم تشییع پیکر آیت الله رئیسی در تهران، آن را بی‌اهمیت توصیف کرده و گفته که آنچه باعث شد طالبان در یک گردهمایی سیاسی حضور پیدا کند قدرت و فهم سیاسی این گروه بوده است. او در این زمینه توجه به پوشش ظاهری رهبران مجاهدین و ناتوانی آن‌ها – حتی رهبران شیعه افغانستان- برای حضور در مراسم تشییع پیکر رییس جمهور ایران را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش ایراف، نجیب بارور، شاعر افغانستانی ساکن ایران در صفحه ایکس خود در واکنش به انتقادها به پوشش ظاهری اعضای هیات طالبان در مراسم تشییع پیکر آیت الله رئیسی مطرح کرد که آن هایی که آداب دیپلماتیک می دانستند آیا باعث نجات افغانستان شدند و آیا پوشش خوب، آن‌ها را از شکست در برابر طالبان نجات دادند؟

این شاعر افغانستانی در این مورد نوشته است که کفش‌های برادر شاید به سیاق عده‌ای برابر نباشد، اما اهداف سیاسی آنها در این سفرها برتر و بیشتر از کفش‌های زینتی است. مجاهدین ما از پوشیدنِ پکول احمدشاه مسعود در سفرهای رسمی شرم داشتند. سرهای خود را لچ کردند، کراوات بستند، کت‌وشلوار پوشیدند، انگلیسی یاد گرفتند و ساعت‌ها و کفش‌های آنچنانی پوشیدند. با قدرت‌مندترین کشور جهان هم‌پیمان شدند و در مجامع بین‌المللی چنان اشتراک کردند که در مجله‌های فیشن و در کنار سلبریتی‌ها تصاویرشان برآمد، اما فایده‌اش چه بود؟ آیا این آداب دیپلوماسی آنان را نجات داد؟

آقای بارور در بخش دیگری از این واکنش انتقادآمیز گفته است که نباید از طالبان توقع آداب دیپلماتیک داشت چرا که رسم و روش طالبان همین است، اما در این میان آنچه مهم است این مسئله است که طالب ها توانستند در یک گردهمایی سیاسی و شرقی، بخشی از مناسبات دیپلماتیک باشند. آنچه مهم بود نه پوشش طالبان بلکه این امر بود که آنها در ردیف مهمانان مهم ایرانی ها حضور یافتند و در حاشیه این مراسم با چهره هایی دیدار کردند.

او افزود آنچه برای طالب مهم بود نه پوشش و به جای آوردن عرف دیپلماتیک، بلکه اهداف سیاسی این گروه بود.

این شاعر افغانستانی گفت آنچه که طالب را به تهران کشید قدرت و سیاست این گروه بود. این درحالی است که هیچیک از همزبانان ما به خصوص سیاسیون شیعه نتوانستند به نمایندگی فارسی زبانان حضور پیدا کنند.

در همین رابطه، رحمت الله فیضان، نماینده وزارت خارجه طالبان در هرات هم گفت که بارور تنها مخالف سیاسی و فکری است که منصفانه عمل و عاقلانه قضاوت می کند.

پیشنهاد می شود: هیأت بلندپایه طالبان در تهران با امیر قطر دیدار کرد

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21455

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها