پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ آقای شولتس امروز یکشنبه، ۲۵ شهریور وارد ازبکستان شد و قرار است در دیدار با رییس‌ جمهور ازبکستان چندین موافقت‌نامه مهاجرتی از جمله درباره اخراج مهاجران مجرم افغان از طریق این کشور، امضا کند.

آلمان برای خودداری از همکاری با طالبان قرار است، پناهجویان افغان واجد شرایط اخراج را به ازبکستان انتقال دهد تا از آنجا نیز به افغانستان اخراج شوند.

شولتس در اولین توقف خود در سفر به آسیای میانه، به سمرقند می‌رود و با شوکت میرضیایف؛ رییس جمهور ازبکستان دیدار می‌کند.

انتظار می‌رود در این دیدار چندین موافقتنامه مهاجرتی از جمله درباره تسهیل مهاجرت کارگران ماهر ازبکستانی به آلمان و همزمان تسهیل اخراج شهروندان ازبکستان که باید آلمان را ترک کنند، به امضا برسد.

نخست‌وزیر آلمان همچنین درباره اخراج افغان‌هایی که درخواست پناهندگی‌شان رد شده با مقام‌های ازبکستانی گفت‌وگو خواهد کرد و توافق‌هایی در این بخش امضا خواهد کرد.

اولاف شولتس قرار است بعد از ازبکستان به قزاقستان، بزرگترین اقتصاد منطقه برود و در اجلاس پنج کشور عضو اتحاد جماهیر شوروی سابق، (قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان، ازبکستان و قزاقستان) که روزهای دوشنبه و سه‌شنبه برگزار می‌شود، شرکت کند.

سفر نخست‌وزیر آلمان به آسیای میانه و امضای توافقنامه‌های مهاجرتی در حالی است که اخیراً آلمان روند اخراج مهاجران افغان را که سو سابقه دارند، آغاز کرده‌ است.

در اولین دور این روند دست‌کم ۲۸ مهاجر افغان در هفته های اخیر از آلمان اخراج شده و به افغانستان فرستاده شدند.

«سهیل شاهین» رئیس دفتر طالبان در قطر تأیید کرد آلمان درباره اخراج این ۲۸ نفر مستقیماً با طالبان مذاکره نکرده‌، بلکه گفت‌وگوها با میانجیگری قطر صورت گرفته است.

«عبدالقهار بلخی» سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان پیش از این در واکنش به اظهارات «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان مبنی بر اخراج پناهجویان افغان به کشورهای ثالث، خواستار عدم اخراج پناهجویان به کشورهای ثالث و حل این مسئله از طریق مجاری دیپلماتیک شده بود.

پیش از این نیز رسانه‌های آلمانی گزارش دادند وزارت خارجه این کشور درخواست طالبان را برای بی‌اعتبار کردن خدمات سفارت و کنسولگری تحت کنترل دیپلمات‌های نظام جمهوریت در برلین و بن پذیرفته است.

براساس گزارش «دوئیچه‌وله»، برلین در یک اطلاعیه رسمی خطاب به وزارت خارجه حکومت طالبان محدود شدن خدمات به کنسولگری افغانستان در مونیخ را که با طالبان همکاری دارد، پذیرفته است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35388

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *