یکشنبه 8 میزان 1403 برابر با Sunday, 29 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

طرح توقف کمک های مالی امریکا به طالبان از سوی جمهوریخواهان

به گزارش ایراف، گروهی از نمایندگان جمهوریخواهان در کنگره آمریکا درحال ارائه لایحه جدیدی هستند که به دلیل نگرانی از استفاده طالبان از کمک های دلاری ، این کمک ها به افغانستان را متوقف کنند.

جاش برچین، نماینده جمهوریخواه کنگره به فاکس نیوز گفته است که: « خروج فاجعه بار دولت بایدن-هریس، کشور را به زیر سلطه طالبان برده است و اکنون معلوم است که دلارهای مالیات دهندگان ما به نفع طالبان استفاده می شود.»

او افزوده است که این قانون مورد نیاز است تا بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که دیگر از دلارهای مالیاتی ما در افغانستان تحت کنترل طالبان استفاده غیرمسئولانه نمی شود.

آمریکا بزرگترین کمک کننده به افغانستان است. از زمان خروج این کشور از افغانستان مجموعا 21 میلیارد دلار برای شهروندان و پناهندگان افغان هزینه کرده است.

با این حال، منتقدان می گویند که بسیاری از این کمک ها به جیب طالبان می رود که به گفته آنها کنترل سازمان های غیردولتی را در اختیار دارند.

این لایحه آژانس های فدرال را از دادن هرگونه کمک نقدی مستقیم به افغانستان و هرگونه دلار مالیات دهندگان را از رفتن به سازمان ملل به منظور کمک به افغانستان منع می کند.

همچنین بانک های فدرال رزرو را از فروش ارز ایالات متحده به سازمان ملل به منظور کمک نقدی مستقیم به افغانستان منع می کند.

این درحالی است که چندی پیش تیم بورچت، عضو مجلس نمایندگان آمریکا در یادداشتی که برای مجله دیلی کارلر نوشته بود، گفت که همه می‌دانند که خروج از افغانستان یک فاجعه کامل بود، اما بسیاری از مردم نمی‌دانند که دولت بایدن از آن زمان تاکنون هر هفته پول نقد به طالبان ارسال می‌کند.

پیشنهاد:   تأمین غذا و پول نقد برای ۸ میلیون نیازمند در افغانستان

در این یادداشت آمده است، زمانی که ایالات متحده از افغانستان خارج شد، به نیروهای ما دستور داده شد تجهیزات نظامی به ارزش ۷ میلیارد دلار را که در نهایت در دست طالبان قرار دارد، جای بگذارند.

به گفته بورچت در گزارش اداره بازرس ویژه برای افغانستان در ماه ژانویه آمده است که براساس گزارش بانک جهانی در ماه اوت ۲۰۲۳، سازمان ملل متحد ۲.۹ میلیارد دلار ارز آمریکایی را از ماه اوت ۲۰۲۱ خریداری و به افغانستان انتقال داده است. این شامل ۱.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ و ۱.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ است.

همچنین در این گزارش آمده است که آمریکا بزرگترین کمک کننده بین المللی به افغانستان است که از ماه اوت ۲۰۲۱ حدود ۲.۶ میلیارد دلار به سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی فعال برای افغانستان کمک کرده است.
بورچت در این یادداشت نوشته است که این پول به تغذیه و حمایت طالبان کمک می کند.

او در این مورد توضیح داد که سازمان ملل پول نقد را از بانک فدرال رزرو نیویورک به بانک مرکزی افغانستان تحت کنترل طالبان ارسال می کند که توسط تروریستی که در لیست تحریم‌های فعال ایالات متحده قرار دارد، مدیریت می‌شود. سپس آن بانک حراج برگزار می‌کند که در آن گروه‌ها پیشنهاد می‌دهند تا آن دلارها را بگیرند و آن را به ارز محلی تبدیل کنند. هرهفته برنده آن حراج شخصی است که با شبکه حقانی مرتبط است.
به گفته این عضو مجلس نمایندگان این افراد پول‌ها را می‌گیرند و به افغانی تبدیل می کنند تا توزیع کنند. بخشی از این پول نزد شبکه حقانی می‌ماند، بخشی به تروریست های اداره کننده بانک می‌رسد و بقیه پول به سازمان‌های غیردولتی می‌رسد.

پیشنهاد:   توقف فعالیت‌های کمیته سوئد برای افغانستان

این درحالی است که رزا اوتانبایوا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان در یک جلسه توجیهی به شورای امنیت سازمان ملل در 6 مارس گفت این محموله ها نقدینگی را به اقتصاد محلی تزریق کرده است که تا حد زیادی به بخش خصوصی اجازه داده است که به کار خود ادامه دهد و از یک بحران مالی جلوگیری کند.

در 20 سال گذشته و قبل از تسلط مجدد طالبان افغانستان حدود 8 میلیارد دلار کمک خارجی در سال دریافت می کرد که نشان دهنده 40 درصد تولید ناخالص داخلی و تامین مالی سه چهارم هزینه های دولت بود.

بازگشت طالبان در سال 2021 این روند را متوقف کرد و افغانستان وارد یک بحران اقتصادی کرد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=36011

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *