سه‌شنبه 27 سنبله 1403 برابر با Tuesday, 17 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ زلمی خلیلزاد، نماینده سابق ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان که در دوره ترامپ مسئولیت گفتگوهای صلح با طالبان را برعهده داشت، از این توافقنامه دفاع کرده است.

خلیلزاد این توافقنامه را عامل مذاکرات تاریخی بین الافغانی خواند.

مایکل مک کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز گذشته در گفتگو با شبکه خبری سی بی اس نیوز دولت بایدن را به گمراه کردن افکار عمومی در مورد خروج هرج و مرج گونه آمریکا از افغانستان متهم کرد.

او همچنین در این گفتگو توافقنامه دوحه را اشتباه زلمی خلیلزاد خواند.

مک کال افزود که این توافقنامه پیامدهای منفی بر حکومت پیشین داشت.

اما خلیلزاد این اظهارات را «نادرست» خواند.

ادعای خلیلزاد درباره مذاکرات تاریخی در حالی مطرح می‌شود که پس از توافق با آمریکا طالبان گفتگوها با نمایندگان دولت پیشین افغانستان را ادامه ندادند و با تشدید جنگ و تقویت نیروهای خود به ویژه پس از آزادی ۶ هزار زندانی آن‌ها به دستور خلیلزاد، شهرهای افغانستان یکی پس از دیگری سقوط کردند و در نهایت، ارتش متلاشی شد و نظام جمهوری فروپاشید.

قرار است کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا فردا گزارشی طولانی از تحقیقات خود در مورد خروج از افغانستان را ارائه دهد.

در این گزارش که یک نسخه آن به سی بی اس نیوز رسیده است، به شدت از دولت بایدن برای عقب نشینی از افغانستان انتقاد کرده است. در این گزارش بایدن را به دلیل نادیده گرفتن هشدارهای مکرر مقامات نظامی، مشاوران امنیت ملی و متحدان آمریکا متهم می کند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است که به نظر می رسد بایدن معتقد بوده است که موقعیت تاریخی‌اش در قبال افغانستان میراث او را تضمین می‌کند.

همچنین آمده است که به نظر می‌رسد که کامالا هریس با بایدن برای خروج نیروهای آمریکایی همکاری کرده است.

طی روزهای اخیر و در آستانه انتخابات پیش رو، خروج از افغانستان به بحث داغ جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها تبدیل شده است.

دونالد ترامپ، از این موضوع به عنوان ابزاری لیه هریس استفاده کرده است.

او روز سه‌شنبه در یک مصاحبه گفت که به دلیل تصمیمات جو بایدن و کامالا هریس فرزندان ۱۳ سرباز آمریکایی یتیم شدند.

او در گفت‌وگو با پادکست لکس فریدمن گفت که نحوه خروج این دو مانند کسانی بود که ماشه را کشیده‌اند.

او همچنین هفته گذشته در سومین سالگرد حمله داعش به «ابی گیت» فرودگاه کابل که در آن ۱۳ آمریکایی کشته شدند، گفت: تا زمانی که عاملان این حمله اخراج نشوند، آمریکا امن نخواهد شد.

رییس جمهور پیشین آمریکا ضمن اشاره به خروج فاجعه‌بار دولت بایدن از افغانستان افزود که این کار باعث شد که روسیه وارد اوکراین شود و حمله هفتم اکتبر حماس بر فلسطین اشغالی رخ دهد.

ترامپ افزود که این اتفاق باعث شد تا احترام آمریکا از بین برود.

او در همین رابطه با بیان اینکه رای دهندگان در این روز باید هریس و جو بایدن را اخراج کنند، خواست که این دو نفر استعفا دهند.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که او همواره گفته است که در جریان ۱۸ ماه حضور او در افغانستان طالبان هیچ حمله‌ای به سربازان آمریکایی نکرده است.

در واکنش به این سخنان ستاد انتخاباتی کامالا هریس نیز توافق سال ۲۰۲۰ ترامپ با طالبان را عامل خروج آشفته آمریکا از افغانستان عنوان کرده است.

همچنین به گفته این ستاد ترامپ با انتقاد از خروج نامنظم جو بایدن از افغانستان می خواهد مردم را فریب دهد.

به گزارش سی بی اس نیوز، ستاد انتخاباتی هریس استدلال می کند که توافق ترامپ یک ضرب الاجل «عملا غیرممکن» را ایجاد کرد و دولت بایدن را در یک آشفتگی خطرناک و پرهزینه رها کرد.

مورگان فینکلیشن، سخنگوی امنیت ملی ستاد انتخاباتی هریس به سی بی اس نیوز گفته است که او با افرادی که خشونت را به افغانستان آورده اند و منجر به فروپاشی دولت افغانستان شد، معامله بدی انجام داد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=34766

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *