پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

به گزارش ایراف؛ ظاهر قدیر، نماینده پیشین مردم ننگرهار در پارلمان افغانستان نسبت به تصمیم آمریکا درباره هلیکوپترها و هواپیماهای ارتش حکومت پیشین افغانستان گفته است که خیانت ملی غنی و صالح هرگز بخشیده نخواهد شد. اگرچه ارگ از سقوط کابل کاملاً آگاه بود، اما امرالله صالح با کمک چند ژنرال بی‌سواد، ثروت ملی را که با خون افغان‌ها به دست آمده بود، به دستور ایالات متحده به ازبکستان تسلیم کرد.

قدیر ادامه داد: ازبکستان نسبت به سایرین روابط بهتری با افغانستان دارد، با توجه به این روابط، کشور باید ثروت ملی افغان ها را به صورت امن به افغان ها بسپارد و قانوناً هیچکس حق تصاحب ثروت ملی یک کشور را ندارد.

همچنین محمد صادق عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف ونهی از منکر حکومت سرپرست افغانستان در واکنش به این خبر گفته است: شاه نواز تنی یک هواپیما را از کشور خارج کرده بود، در صفحات تاریخ همیشه به عنوان یک خائن نوشته می شود، اما این مردم (اشرف غنی و امرالله صالح …) که ده ها هواپیما را به تاجیکستان و ازبکستان بردند، هنوز اطلاعاتی راجع به آنها نیست که چه کسی چگونه و چرا آنها را برده‌اند، اما بی‌شرم هنوز هم شعارهای استقلال سر می‌دهد و خود را قهرمان می دانند.

او تاکید کرده است که پروژه گیران همیشه این کارها را انجام داده‌اند.

جاناتان هنیک، سفیر آمریکا در ازبکستان روز دوشنبه ۶ شهریور به رسانه‌های ازبکستانی گفت که تاشکند و واشنگتن در مورد سرنوشت هواپیماهای ارتش پیشین افغانستان به توافق رسیدند.

براساس این توافق این تجهیزات نظامی در ازبکستان باقی خواهند ماند.

پیشنهاد:   ترامپ: خروج از افغانستان شرم‌آورترین لحظه تاریخ آمریکا بود

سفیر آمریکا به رسانه‌ها گفت که این هواپیماها هیچ‌گاه متعلق به ارتش افغانستان نبوده است. بلکه برای آمریکا بوده که در اختیار ارتش این کشور قرار گرفته است.

طبق توافقنامه آمریکا و ازبکستان ۴۶ هواپیما و بالگرد در تاشکند باقی خواهند ماند. پس از سقوط افغانستان در ۱۵ آگوست ۲۰۲۱ خلبان های افغانستان به همراه این ۴۶ هواپیمای نظامی به ازبکستان فرار کردند.

گفتنی است این توافق درحالی صورت می‌گیرد که طالبان مدعی است این هواپیماها برای افغانستان است و باید بازگردانده شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=33885

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *