پافشاری غیر دیپلماتیک حکومت سرپرست بر پایان کار سرکنسول افغانستان

به گزارش ایراف، در ادامه حواشی به وجود آمده در روزهای گذشته برای کنسولگری افغانستان در مشهد ذاکر جلالی، رییس مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه طالبان امروز در صفحه رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس با مشروع جلوه دادن برکناری آقای جابر انصار؛ سرکنسول افغانستان در مشهد نوشته است که ماموریت او توسط حکم نخست وزیر به پایان رسیده است.

این در حالی است که طبق عرف دیپلماتیک تعیین کادرهای دیپلماتیک در جهت هماهنگی با دولت فرستنده و پذیرنده صورت می‌گیرد.

ذاکر جلالی در این باره نوشته است، اینکه جایگزین این فرد چه کسی خواهد بود، از مرکز دیپلمات جدید ارسال خواهد شد، اما تا آن زمان دیپلماتی از تهران بر امور این نمایندگی نظارت خواهد کرد.

او همچنین در ادامه ادعا کرده است که دلیل این برکناری اولویت‌های وزارت خارجه مبنی بر مبارزه جدی در برابر فساد اداری و نقش سرکنسول مشهد در این روند است.

در این پیام آمده است که مسئله اصلی در مشهد فساد اداری است که کنسول قبلی سهم قابل توجهی در آن داشته است.

جلالی در ادامه به صورت تلویحی تاکید کرده اینکه چه کسی  جایگزین او خواهد شد، کاملا به حکومت افغانستان (طالبان) تعلق دارد.

این مقام طالبان بر همکاری نهادهای ذیربط جمهوری اسلامی ایران در این باره تاکید کرده است.

طبق عرف دیپلماتیک در چنین روندهایی با موافقت دولت میزبان تغییر صورت می‌گیرد. تعیین نماینده دیپلماتیک یک اقدام یک طرفه نیست.

معیار ما کنوانسیون‌ ۱۹۶۳ وین درباره روابط کنسولی است

در همین رابطه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص برخی خبرهای منتشره در ارتباط با تغییرات در کادر سرکنسولگری افغانستان در مشهد اظهار کرد: هرگونه تغییری در کادر کنسولی، تابع مقررات تعریف شده در کنوانسیون‌ ۱۹۶۳ وین درباره روابط کنسولی است.

وی افزود: در ملاقات مورخ  ٢٩ اردیبهشت ۱۴۰۳ سرپرست سفارت افغانستان در تهران با مدیرکل آسیای جنوبی وزارت امور خارجه و درخواست انجام شده جهت تغییر کادر سرکنسولگری افغانستان در مشهد، به ایشان توضیح داده شد که تعیین و تغییر کارکنان در هر پست کنسولی از جمله اختیارات دولت فرستنده است، ولی آنها باید از طرق تعریف شده به دولت پذیرنده معرفی شده و پس از اخذ موافقت دولت پذیرنده و دریافت روادید، برای مأموریت تعریف شده وارد کشور پذیرنده شده و در ماموریت مشخص شده به کار مشغول شوند.

کنعانی تصریح کرد: این موضوع به طرق مختلف به سایر مقامات وزارت خارجه افغانستان هم منتقل شده است. فلذا انتظار می‌رود مقامات وزارت خارجه افغانستان مطابق کنوانسیون ۱۹۶۳ وین و منطبق با روش‌های شناخته شده بین‌المللی برای هرگونه تغییر و تحول در کادر کنسولی خود اقدام نماید.

بنابراین، موضع ایران در قبال حواشی ایجادشده پیرامون برکناری سرکنسول افغانستان در مشهد، تاکید بر عدم برکناری یک شخص خاص نیست؛ چه این‌که ایران به عنوان کشور میزبان در شعاع کنوانسیون وین، از این حق برخوردار نیست؛ اما بی‌تردید سازوکار برکناری یک «مأمور کنسولی» بدون توجه به این‌که او کیست، و معرفی جانشین تازه برای او با توجه به این‌که او چه کسی است، بخشی از مسئولیت و صلاحیت متقابل دولت‌های فرستنده و پذیرنده است که باید از سوی هردو طرف به رسمیت شناخته شود.

پیشنهاد می شود: روابط کنسولی کشورها؛ از مسئولیت دولت فرستنده تا صلاحیت دولت پذیرنده

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22648

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها