شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
اختلاف میان اعضای شانگهای برای حضور طالبان_گروه تماس شانگهای-افغانستان ادامه چند صدایی در رابطه با افغانستان-ایراف نیوز

به گزارش ایراف، انستیتوت صلح آمریکا در تحلیل تازه خود در مورد نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که هفته گذشته در شهر آستانه قزاقستان برگزار شد، آورده است که یکی از مهم‌ترین موضوعات دستور کار این نشست، ارتقای ثبات در افغانستان بوده است.

در این تحلیل آمده که در ماه مارس گذشته، یک بمب‌گذار انتحاری در شمال پاکستان که منجر به کشته شدن پنج کارگر چینی در پروژه برق آبی داسو شد، ممکن است این حمله از افغانستان برنامه‌ریزی شده باشد.

این امر این نگرانی را ایجاد می‌کند که بی‌ثباتی در افغانستان می‌تواند به گروه‌های افراطی خشونت‌آمیز اجازه فعالیت دهد و منطقه را به طور کلی تهدید کند.

در بخش دیگری از این تحلیل در مورد عدم حضور افغانستان در نشست‌های این سازمان آمده است که علی رغم آنکه افغانستان در این سازمان عضو ناظر است، اما به جلسات این سازمان دعوت نشده است.

این تحلیل در این رابطه می‌گوید که اختلافاتی به ویژه بین هند و پاکستان پیرامون اینکه که آیا و چگونه با طالبان تعامل داشته باشند منجر به عدم حضور این گروه شده است.

از طرف دیگر، در جریان نشست وزیران خارجه این سازمان، وانگ یی خواستار گفت‌وگوی بیشتر بین کشورهای این سازمان در کنار بهبود هماهنگی در داخل سازمان در مورد امنیت منطقه شد.

اما در مورد وضعیت افغانستان در این سازمان در تحلیل گفته شده است که ممکن است در آینده این کشور از عضو ناظر در ردیف کشورهای با عضویت دائم قرار بگیرد.

گفتنی است سازمان همکاری های شانگهای از زمان تاسیس خود در 15 ژوئن 2001 به عنوان یک سازمان منطقه‌ای به افغانستان نگاه ویژه‌ای داشته است. چراکه ثبات این کشور بر اعضای آن مانند پاکستان، هند، چین، روسیه، ایران و جمهوری‌های آسیای مرکزی تاثیر می‌گذارد.

سازمان شانگهای سه هدف را دنبال می کند: مبارزه با تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی.

افغانستان که همواره پایگاهی برای گروه‌های تروریستی بود، منجر به آن شد که در سال 2005 یک گروه تماس سازمان همکاری شانگهای-افغانستان را برای همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم، قاچاق موادمخدر و جرایم سازمان یافته تشکیل دهد اما با تشدید خشونت در منطقه و افزایش نفوذ ایالات متحده این گروه نتوانست کارایی خود را درست انجام دهد و در نتیجه در سال 2009 مختل شد.

اما به مرور اعضای این سازمان به صورت جداگانه و تا پیش از رسیدن مجدد طالبان به قدرت روابط خود را با این گروه آغاز کردند. پس از فروپاشی دولت سابق افغانستان نیز هر یک از اعضای این گروه با پیگیری منافعی متفاوت روابط خود را با حاکمان جدید کابل از سر گرفتند اما چنددستگی منافع اعضای این سازمان در برابر طالبان از یک طرف مانع حضور طالبان به عنوان نماینده افغانستان در این نشست‌های سازمان شانگهای شده است.

از سوی دیگر، نقشی محدودکننده برای این سازمان در برابر مسئله افغانستان ایجاد می کند.

پیشنهاد می شود: حکومت سرپرست افغانستان خواهان شرکت در نشست شانگهای

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22634

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها