دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

احمد مسعود از سه ماه پیش تاجیکستان را ترک کرده است

به گزارش ایراف، منابع موثق نزدیک به «جبهه مقاومت ملی» می‌گویند که احمد مسعود؛ رهبر این جبهه و احمدولی مسعود؛ رییس «بنیاد مسعود» از سه ماه پیش از تاجیکستان خارج شده و از آن زمان تاکنون در انگلیس به سر می‌برند.

این منابع می‌‌گویند که علیرغم ادعای برخی رهبران «جبهه مقاومت ملی» درباره حضور آنها در تاجیکستان، احمد مسعود و احمدولی مسعود، از این کشور خارج شده‌اند.

این خبر، همزمان با ادعاها درباره اعمال «محدودیت» بر فعالیت «جبهه مقاومت ملی» از سوی دولت تاجیکستان و تمایل دوشنبه به ترمیم روابط خود با دولت طالبان منتشر می‌شود.

اگرچه این ادعاها به طور مستقل، قابل تایید نیست؛ اما منابع همسو با طالبان ادعا می‌کنند که فعالیت «جبهه مقاومت» در تاجیکستان «محدود» شده و به همین دلیل، احمد مسعود مجبور شده، خاک این کشور را به مقصد انگلیس، ترک کند.

آقای مسعود که تحصیل‌کرده انگلیس است، اخیرا یک مصاحبه با بی‌بی‌سی انجام داد که بربنیاد شواهد ادعایی از سوی منابع «جبهه مقاومت» و همچنین طالبان، مصاحبه یادشده نیز در انگلیس صورت گرفته بود.

این در حالی است که از زمان سقوط نظام جمهوری و به قدرت رسیدن دوباره طالبان، تاجیکستان تنها کشور همسایه افغانستان بوده که از برقراری روابط سیاسی با طالبان خودداری کرده و به رهبران جبهات نظامی مخالف طالبان، پناه داده است.

با این حال، گفته می‌شود که تاجیکستان، سال گذشته کنسولگری افغانستان در شهر خاروغ این کشور را به طالبان واگذار کرد.

از جانب دیگر، در آستانه نشست اخیر سران کشورهای عضو شانگهای در قزاقستان، ضمیر کابلوف؛ نماینده رییس جمهور روسیه در امور افغانستان ادعا کرد که تنها کشور مخالف حضور طالبان در سازمان شانگهای، تاجیکستان است؛ این ادعا بعدا از سوی مقامات تاجیک رد شد.

پیشنهاد:   افزایش ۲۵ درصدی کشف مواد مخدر افغانستان از سوی تاجیکستان

احمدسعید مرادزاده، سرپرست هماهنگ‌کننده ملی تاجیکستان در امور سازمان همکاری شانگهای به خبرگزاری آسیا پلاس، گفت: دوشنبه بر ضرورت گفت‌وگو درباره افغانستان در چارچوب سازمان همکاری شانگهای تاکید می‌کند و مخالفتی با ازسرگیری کارگروه تماس این سازمان با کابل ندارد.

مرادزاده با اشاره به صحبت‌های وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مورد مشارکت طالبان در نشست‌های این سازمان، تاکید داشت: دوشنبه در نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگهای در آستانه، پیشنهاد کرد تا در این مرحله یک بحث تخصصی درباره مسائل افغانستان در ساختار کشورهای عضو سازمان راه‌اندازی شود.

با این‌همه، طالبان همواره، تاجیکستان و پاکستان را به توسعه داعش و گسیل تروریست‌های وابسته به این گروه به افغانستان، متهم کرده اند؛ دو کشوری که رهبران آنها اخیرا در جریان سفر شهباز شریف به دوشنبه بر لزوم تشکیل دولت فراگیر و مقابله با تروریسم فرامرزی در افغانستان تاکید کردند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29807

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *