جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Friday, 20 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» در گفتگوی تازه خود به مناسبت سومین سالگرد بازگشت طالبان به قدرت در مورد نقش آمریکا در افغانستان گفت که همه‌چیز یک بازی و خیانت بود.

به گزارش ایراف، احمد مسعود، رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» در مصاحبه اخیر خود به مناسبت سومین سالگرد بازگشت طالبان، با مجله Responsible Statecraft گفت: ما احساس می کنیم که رها شده ایم، حمایت نمی شویم و به عنوان یک ابزار ژئوپلتیک در بازی های ژئوپلتیک مورد بازی قرار گرفته ایم.

او در مورد تعامل جهان با حکومت طالبان گفت که همانگونه مذاکرات اولیه با طالبان یک سیاست بسیار ساده لوحانه بود، عقب نشینی نیز سیاست ساده لوحانه ای بود که اتخاذ شد. حالا نیز افغانستان با یک سری سیاست های بد – از مذاکره تا عقب نشینی و تعامل- مواجه است.

او افزود که مبارزه با تروریسم دیگر نقش مهمی در سیاست های جهانی ندارد.

مسعود در مورد تغییر طالبان دوم گفت که این مساله دروغ است و امید به هرگونه تغییر بلندمدت در درون طالبان را پوچ خواند.

رهبر «جبهه مقاومت ملی افغانستان» معتقد است که جهان به اندازه کافی به طالبان سخت نگرفته است و تحریم معناداری را روی این گروه اعمال نکرده است. به اعتقاد او کمک های مالی جهان به حفظ رژیم طالبان کمک کرده است.

او در بخش دیگری از این مصاحبه افزود که در ملاقات با طالبان به او پیشنهاد شده که بخشی از دولت آنها شود؛ اما او آن را نپذیرفته است.

احمد مسعود همچنین از ایجاد دولت در تبعید سخن گفت. او در این رابطه گفت که برای رسیدن به این هدف تلاش می کند اما با آن فاصله زیادی دارد.

مسعود در پاسخ به این پرسش که مداخله ایالات متحده برای افغانستان چه آورده است؟ پاسخ داد که همه چیز یک بازی و خیانت بود. آمریکا دشمن خود را بالا برد و با آنها مذاکره کرد.

این چهره سیاسی افغانستان در رابطه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی هریک از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گفت: برای ما مهم است که آمریکا متوجه شود که هنوز زمان هست.

او در این رابطه افزود: ما نمی خواهیم سربازان آمریکایی در افغانستان حضور پیدا کنند – مانند آنچه پدرم نمی خواست؛ اما در عین حال موافق سیاست مماشات با طالبان نیز نیستیم.

این رهبر سیاسی مخالف طالبان در بخش دیگری از این گفتگو عنوان کرد که ما باید برای طالبان اهرمی ایجاد کنیم که بدانند چاره ای جز این ندارند. او در همین رابطه استفاده از نیروی نظامی و فشار سیاسی را برای فشار دادن به طالبان به عنوان راهکار پیشنهاد داد.

او در بخش دیگری از این سخنان گفت در زمان حضور پدرم، ملا عمر، بنیانگذار طالبان پیشنهاد توقف جنگ را داد که یکی از این شروط، مرگ ایدئولوژی شیعیان در افغانستان بود؛ اما احمدشاه مسعود با این شرط مخالفت کرده و در پاسخ به این درخواست گفته است که حذف شیعیان، خلاف قوانین است و آنها بخشی از مردم ما هستند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=35076

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *