احضار سفیر چین به وزارت خارجه

به گزارش ایراف، صبح امروز سفیر چین در تهران به علت حمایت این کشور از ادعاهای نادرست مندرج در بند 26 بیانیه پایانی نشست مشترک چین و امارات متحده عربی به وزارت امور خارجه احضار شد و اعتراض وزارت امورخارجه به او ابلاغ و یادداشت اعتراض به او داده شد.

در جریان این دیدار، محمد علی بک مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه با اشاره به روابط برجسته دو کشور، احترام به مالکیت و تمامیت ارضی کشورها را به عنوان اصلی بنیادین در مناسبات بین المللی عنوان کرد و بر مالکیت همیشگی جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس به جمهوری اسلامی تاکید کرد.

او در این دیدار همچنین هر ادعایی در این مورد از سوی کشورهای دیگر را غیرقابل عنوان کرد.

همچنین مطرح شد که باتوجه به همکاری‌های راهبردی بین دو کشور، پکن رویکرد خود را نسبت به این موضوع اصلاح کند.

مسئله حاکمیت بر جزایر سه گانه (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک)  یکی از مهم‌ترین موارد چالشی بین ایران و امارات متحده عربی و ایران و کشورهای عربی بوده است. این سه جزیره تا اوایل قرن نوزدهم قلمرو بی چون و چرا برای ایران بود تا زمانی که ریشه‌های شکل‌گیری دولت امارات با حضور استعماری بریتانیا در این منطقه آغاز شد. در این منطقه عموما قبایل ایرانی زندگی می‌کردند.

اما به مرور این قبایل در شکل امارات متحده عربی و وابسته به بریتانیا شکل گرفتند.

در همین زمان در نتیجه حمایت استعماری بریتانیا از این قبایل سبب شکل گیری ادعاهایی از سوی آنان نسبت به این جزایر شد.

پیشنهاد:   عملیات اجرایی شهرهای جدید خلیج فارس و مکران نو آغاز شد

این سه جزیره استراتژیک که در نزدیکی ورودی تنگه هرمز قرار دارد، مدت‌هاست که محل اختلافات امارت و ایران بوده است.

در همین راستا، چین و امارات در نشست مشترک که اخیراً برگزار کرده بودند که در بند 26 بیانیه پایانی این نشست بر ادعای ارضی امارات بر جزایر سه گانه  تاکید شده بود.

در بند ۲۶ این بیانیه مشترک که روز گذشته پس از سفر رئیس امارات به پکن صادر شد، آمده است که «چین از تلاش‌های امارات متحده عربی برای دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز برای موضوع سه جزیره تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دو جانبه حمایت می کند.»

جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که در مورد جزایر مذاکره نمی‌کند و گفته است که آنها بخش جدایی ناپذیر از خاک جمهوری اسلامی هستند. در همین حال، ابوظبی به طور مداوم از راه حل مذاکره حمایت می‌کند.

در سال 2022 نیز نماینده چین در اعتراض به اظهارات مشابه احضار شده بود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22969

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *