پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

احداث پایگاه نظامی چین در مرز تاجیکستان و افغانستان برای «مبارزه با تروریسم»- ایراف

به گزارش ایراف به نقل تلگراف ساخت این پایگاه در سال 2016 آغاز شده و از آن زمان تاکنون با سکوی فرود هلیکوپتر، برج های دیدبانی، جاده های قابل دسترس مجهز شده است.

تاکنون نه چین و نه تاجیکستان وجود این پایگاه را که در کوهی در ارتفاع حدود 13هزارو 100 فوتی و در نزدیکی مرز با افغانستان قرار دارد، رسماً تایید نکرده‌اند.

با این حال، تصاویر ماهواره ای پیشرفت ساخت و ساز مداوم را در این منطقه نشان می‌دهد. این پایگاه میزبان سربازان هردو کشور است و پکن مهمات و فناوری تاجیکستان را در این پروژه تامین می‌کند.

به گفته کارشناسان چین از زمان وخامت اوضاع افغانستان، از نگرانی دولت تاجیکستان برای ایجاد در بخش امنیتی با افغانستان استفاده می‌کند.

به گفته این کارشناسان انتقال مهمات و تسلیحات بخشی از طرح‌های گسترده‌تر چین برای «ایجاد خط دفاعی» پیشرفته است.

اهمیت این پایگاه به این دلیل است که چین در پی گسترش حضور نظامی در سراسر مرزهایش به ویژه فشار بر قلمرو هند در هیمالیا است. در همین رابطه، این نگرانی وجود دارد که چین ممکن است نفوذ خود را بر دیگر کشورهای منطقه گسترش دهد.

این خبر درحالی منتشر می‌شود که پس از سفر شی جین پینگ، رییس جمهور چین به تاجیکستان، رهبران دو کشور در بیانیه‌ای مشترک  ضمن تاکید بر ایجاد حکومتی فراگیر و با حضور همه اقوام و گروه‌های سیاسی در افغانستان، بر حمایت از مبارزه با تروریسم نیز تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است که دو کشور بر ایجاد یک افغانستان بی طرف، متحد، مستقل، بدون جنگ، مواد مخدر و تروریسم در راستای منافع مردم افغانستان تاکید کردند.

پیشنهاد:   آمریکا: عوامل حمله تروریستی پاکستانی از «پناهگاه امن افغانستان» آمده بودند

در این بیانیه رهبران آمادگی خود را برای حمایت از تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد صلح و توسعه در افغانستان اعلام کردند.

پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت چین به یکی از متحدان این کشور تبدیل شده است. این کشور علاوه بر پذیرش سفیر طالبان در چین در سه سال گذشته قرارداد استخراج چندین معدن بزرگ در افغانستان را با طالبان امضا کرده است.

گسترش نفوذ چین در افغانستان درحالی است که چین نگران تهدیدهای امنیتی فزاینده از جانب این کشور است. براساس گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد گروه‌های تروریستی مختلف از جمله حزب اسلامی ترکستان شرقی در افغانستان فعالیت دارند.

پیشنهاد می شود:روابط پکن-طالبان؛ توسعه اقتصادی یا امپریالیسم چینی؟

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=29019

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *