پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Wednesday, 18 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

ابراز نگرانی «المرصاد» از آزادی نیروهای داعش توسط نیروهای کرد سوریه

به گزارش ایراف؛ «المرصاد»، رسانه نزدیک به اداره اطلاعات طالبان با انتشار مطلبی در وب سایت خود از اعلام عفو عمومی توسط نیروهای کرد سوریه که باعث آزادی ده‌ها تن از اعضای داعش شده است ابراز نگرانی کرده است.

در مطلب «المرصاد» آمده است که نیروهای کرد سوریه ماه گذشته عفو عمومی را اعلام کردند که براساس آن ده‌ها تن از اعضای داعش تاکنون آزاد شده‌اند.

«المرصاد» با بیان اینکه این تصمیم اداره مستقل کردستان، کشورهای همسایه سوریه به‌ویژه عراق را نگران کرده است نوشته است: وزیر کشور عراق اخیراً به مناطق مرزی با سوریه رفته و تصمیم گرفته است پایگاه امنیتی در آنجا ایجاد کند.

این رسانه نوشته است که رسانه‌های عراقی می‌گویند علاوه بر تصمیم برای ساخت پایگاه نظامی، عراق اخیرا گشت‌زنی در مرز با سوریه را افزایش داده و می‌خواهد از ورود داعش سوریه به خاک خود جلوگیری کند.

«المرصاد» گفته که یک کارشناس سوری به نام احمد الشریفی می‌گوید که تاکنون ۱۴۸ تن‌ از اعضای داعش از زندان‌های کردستان آزاد شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود این تعداد به ۱۲۰۰ یا ۱۴۰۰ نفر برسد.

«المرصاد» در ادامه افزوده است که گروه کرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه حدوداً ۵هزار داعشی و خانواده‌های‌شان را به عنوان اسیر در مناطق تحت کنترل خود در سوریه نگهداری می‌کند.

مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز 8 مردادماه گفت که خروج آمریکا از افغانستان عملیات‌های خارجی داعش را افزایش داد.

این مقام آمریکایی ‌افزوده است که پس از سقوط دولت افغانستان، هزاران تروریست از زندان بگرام آزاد و به صف داعش پیوسته‌اند.

پیشنهاد:   خشم سربازان استرالیایی از سکوت مقامات این کشور در مورد جنایات جنگی در افغانستان

او افزوده است:‌ «داعش از طریق مکزیک وارد آمریکا شده است.»

رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز 11 مرداد ماه نیز با انتقاد از روند خروج نیروهای این کشور از افغانستان گفت که خروج واشنگتن از افغانستان سبب تقویت عملیات‌های خارجی داعش شده است.

او ‌گفت که پس از سقوط دولت افغانستان، هزاران تروریست تکفیری از زندان بگرام آزاد و به صف داعش پیوسته‌اند.

مستندات فراوانی درباره زندانانی بوکا در عراق منتشر شده که نشان می‌دهد هسته اولیه داعش در این زندان بنیانگذاری شد که متشکل از تکفیری‌های تندرو جدا شده از القاعده و بقایای رژیم بعث عراق بود.

به نظر می‌رسد که الگویی مشابه را آمریکایی‌ها در زندان بگرام افغانستان نیز اعمال کردند که در نتیجه آن هزاران تروریست داعشی و تکفیری سال‌ها در این زندان و سایر زندان‌های تحت سلطه نیروهای خارجی در افغانستان نگهداری شدند تا آموزه‌های افراط گرایانه را به صورت آزادانه میان خود رد و بدل کنند و برای روزی آماده شوند که امریکا دیگر در افغانستان نیست و کشور را تحویل تروریزم می‌دهد.

حتی درباره زندان امریکایی گوانتانامو نیز ایده‌ای مشابه وجود دارد که بر اساس آن امریکا رهبران و نخبگان و ایدئولوگ‌های اصلی تروریزم مورد حمایت خود را در این زندان سال‌ها نگهداری کرد و آموزش داد تا برای اهداف هژمونیک و استراتژیک خود در آینده به کار بگیرد.

این در حالی است که در هفته‌های گذشته بارها در رابطه با وضعیت داعش در افغانستان هشدار داده است. بسیاری از کشورهای جهان معتقدند که شرایط پیش آمده در افغانستان پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت زمینه را برای فعالیت گروه‌های تروریستی نظیر داعش فراهم کرده است.

پیشنهاد:   کشته شدن ۱۰ نیروی پلیس در ایالت خیبرپختونخواه پاکستان
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=31408

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *