جمعه 30 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

یک رسانه آمریکایی در  مقاله ای با عنوان «آیا ژنرال فیض حمید محاکمه و مجازات می شود؟» به بررسی پرونده تاپ سیتی و نقش رییس پیشین آی‌اس‌آی در آن پرداخته است.

به گزارش ایراف، بخش اردوی صدای آمریکا در مقاله ای به این موضوع پرداخته است که آیا ژنرال فیض حمید محاکمه می شود.

این مقاله نوشته است در روز 12 ماه مه، نیروهای سرویس امنیت پاکستان به خانه معز احمدخان مالک شهرک تاپ سیتی یورش بردند. ماموران لباس شخصی پس از ورود به منزل، شخصی به نام وقار را خواستند و با شناسایی اعضای خانواده متوجه شدند که به خانه اشتباهی آمده اند، خانه مورد نظر درست روبروی منزل مورد حمله بود.

این خانه متعلق به مالک انجمن شهرک تاپ سیتی، یک گروه مسکن خصوصی در اسلام آباد، معزاحمدخان است که علیه ژنرال فیض حمید در دادگاه عالی پاکستان درخواست داد و گفت که در ماه مه 2017، دفتر و محل اقامت او توسط مقامات آی اس آی مورد حمله قرار گرفت. به گفته وی، ماموران آی اس آی در جریان این یورش، اشیای گرانبها از جمله طلا، الماس و پول را از خانه وی با خود بردند.

کنور معز مدعی شده بود که در حالی که او و بستگانش را برای چند روز در زندان نگه داشتند، تلاش شده است تا میلیاردها روپیه از شهرک غارت شود.

او گفته است بعداً در یک پرونده ارتباط با تروریسم دستگیر شد که توانست با ضمانت و پرداخت وثیقه از دادگاه راولپندی تبرئه شود.

دادرسی در دادگاه نظامی

پس از بازداشت حمید در پرونده شهرک تاپ سیتی، سخنگوی ارتش پاکستان اعلام کرد که او بعد از بازنشستگی از قوانین نظامی پیروی نکرده است و به دخالت در امور سیاسی و اقدامات غیرقانونی ادامه داده به همین جهت در دادگاه نظامی محاکمه می شود.

فیض حمید از چهره های نزدیک به عمران خان بود. او نقش موثری در پایان دادن به تظاهرات جنبش لبیک پاکستان در میدان فیض آباد، به جریان افتادن پرونده فساد مالی سیاستمداران پاکستانی تحت نام «پاناما لیکس» و کار گذاشتن تجهیزات جاسوسی در دفتر نخست وزیر برای ضبط صدای او، کمک به مذاکره طالبان با آمریکا برای خارج شدن ناتو از افغانستان و مذاکره با تحریک طالبان پاکستان برای برقراری آتش بس با این گروه داشت.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است که در گزارش تحقیقی که برای وزارت دفاع پاکستان ارسال شده آمده است که سردار نجف برادر فیض حمید سعی کرد با میانجیگری مسئله پرونده ای که علیه او تشکیل شده بود را حل کند.

رییس سابق سرویس اطلاعات پاکستان با کمک برادرزاده معزخان که یک سرتیپ ارتش بود با او دیدار کرد. وی در این دیدار متعهد شد که غیر از طلا و جواهرات مقداری از پول نقدی را که از دفتر معزخان به سرقت رفته را به او بازگرداند.

این رسانه به نقل از حامد میر، خبرنگار مشهور پاکستانی آورده است که حمید بعد از بازنشستگی با بعضی از رهبران حزب تحریک انصاف ارتباط تلفنی برقرار کرد و از آنها درخواست کرد که برخی مقام های عالیرتبه ارتش را به دلایل مختلف متهم کند.

این خبرنگار پاکستانی ضمن تایید نقش حمید با حادثه روز 9 مه که در آن عمران خان به مقرهای ارتش حمله کرده بود گفت که ژنرال باجوا فرمانده سابق ارتش نیز در بیشتر این موارد با حمید همکاری می کرده است.

او همچنین تصریح کرده است که حمید در تلاش بوده با لابی گری فرمانده ارتش شود اما موفق نشده است.

به گفته صدای آمریکا و به نقل از یک منبع نظامی ممکن است حمید به 8 الی 10 سال زندان محاکمه شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32543

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *