پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

آمریکا خواستار «مبارزه جدی طالبان با تروریسم» شد

لییم واسلی، رییس بخش امنیت و امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی تازه گفت طالبان ضمن پایبندی به تعهدشان باید «با تروریسم مقابله جدی کند».

به گزارش ایراف، لییم واسلی، رییس بخش امنیت و امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا در گفتگو با یک رسانه آمریکایی گفت که افغانستان در شرایط دشواری قرار دارد. به همین دلیل طالبان باید به تعهداتی که به مردم داده اند، عمل کند.

واسلی گفت که یکی از تعهدات طالبان مبارزه با «گروه های تروریستی» در خاک افغانستان است و این گروه باید این مساله را جدی بگیرند.

طبق توافقنامه دوحه در ماه فوریه 2020 طالبان تعهد سپرد که اجازه ندهد از خاک افغانستان تهدیدات امنیتی علیه کشورهای دیگر صورت بگیرد و افغانستان به پناهگاه گروه های تروریستی تبدیل شود.

واسلی همچنین داعش را یک تهدید جهانی عنوان کرد که نگرانی های زیادی در این مورد و همچنین وضعیت بشری در افغانستان وجود دارد.

آمریکا در حالی «نگران» گسترش تهدیدات امنیتی از جمله از سمت داعش از خاک افغانستان است که بنابر اسناد مختلف این کشور داعش در افغانستان را ایجاد کرد و باعث تقویت آن شد.

 در همین حال، شبکه خبری ان بی سی نیوز، چندی پیش به نقل از دو منبع آگاه و یک مقام سابق آمریکایی، گزارش داده بود آمریکا به دلیل افزایش تهدیدات ناشی از داعش به دنبال همکاری های اطلاعاتی با طالبان است.

در این گزارش آمده بود که آمریکا پس از آنکه داعش به تالاری در شهر کروکوس حمله کرد، خطر ناشی از داعش را جدی گرفته است.

پیشنهاد:   شکایت یک مؤسسه حقوقی آمریکایی از دولت افغانستان

تا پیش از این مقامات آمریکایی و دیگر مقامات غربی بر این باور بودند که داعش توانایی سازماندهی حملات در خارج از افغانستان را ندارند.

در بخش دیگری از این گزارش اشاره شده است خروج ارتش آمریکا از افغانستان و کاهش نفوذ غرب در آفریقا، ظرفیت واشنگتن برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد شاخه‌های مختلف داعش ضعیف شده است.

در همین رابطه، یک افسر سابق نظامی به این شبکه گفته است که ما توانایی بسیار محدودی برای دیدن آنچه آنها انجام می‌دهند، داریم.

به همین دلیل، دولت بایدن در حال بررسی به اشتراک‌گذاری اطلاعات بیشتر با طالبان در مورد داعش است.

همچنین این اظهارات درحالی منتشر می شود که چندی پیش پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون با اشاره به حملات نظامی احتمالی علیه تحریک طالبان پاکستانی در داخل افغانستان گفت که واشنگتن می‌خواهد با همکاری اسلام آباد با تهدیدات امنیتی منطقه‌ای مقابله کند.

ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون در جریان یک نشست خبری در روز سه شنبه، ۱۸ تیرماه مطرح کرد که گفتگوها برای افزایش توان نظامی ارتش پاکستان در جریان است.

به گفته این مقام آمریکایی واشنگتن می‌خواهد با همکاری اسلام آباد با تهدیدات امنیتی منطقه‌ای مقابله کند.

پاتریک رایدر در این نشست گفت که حملات هوایی علیه تحریک طالبان پاکستان در داخل افغانستان به تصمیمات مستقل پاکستان مربوط می‌شود. این تصمیم پاکستان است که چگونه مسایل امنیت ملی را حل کند.

وی با بیان اینکه در مورد تصمیمات داخلی پاکستان صحبت نمی‌کند، افزود: ما با پاکستان روابط دیرینه‌ای داریم و روابط همکاری امنیتی وجود دارد و با این کشور برای جلوگیری از تروریسم منطقه‌ای همکاری خواهیم کرد.

پیشنهاد:   برنامه‌ای برای فعالیت‌ دیپلماتیک در کابل در کوتاه‌مدت نداریم
لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28964

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *