دوشنبه 26 سنبله 1403 برابر با Monday, 16 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

ودانت پاتل،

به گزارش ایراف، ودانت پاتل، سحنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته، چهارشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که تا امروز هیچ کشوری طالبان را به رسمیت نشناخته است و از نظر هیچ دولتی مشروعیت ندارد.

او افزود که آمریکا به دلیل کارنامه حقوق بشری این گروه آنها را به رسمیت نمی‌شناسد.

پاتل افزود که شرایط آمریکا برای عادی سازی روابط با طالبان مشروط به بهبود رفتار حقوق بشری این گروه است تا عادی سازی روابط انجام شود.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که امیرخان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه طالبان در گفتگو با بی بی سی فارسی گفت که کشورهای غربی روابط خود را بالاخره با طالبان عادی خواهند کرد.

او همچنین گفته بود که طالبان از دیپلمات‌های آمریکایی نه سربازان آمریکایی استقبال می‌کند.

همچنین ذبیح‌‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان در گفت‌وگوی اختصاصی با ایراف، در پاسخ به این سئوال که آیا امروز طالبان دیگر دشمن آمریکا نیست و آیا دشمنی آمریکا با طالبان پایان یافته گفت: «امارات اسلامی (حکومت سرپرست) افغانستان نمی‌خواهد با «هیچ کشوری» در دشمنی باشد؛ چون کشور ما چهار دهه دچار جنگ بوده و مردم ما با ضعف مواجه شدند و اقتصاد ما با فروپاشی مواجه شده و مشکلات دیگری را هم داشته‌ایم. ما با هیچ کشوری دشمنی نمی‌خواهیم. آمریکا هم این را باید درک کند که دشمنی با مردم افغانستان به نفع آنها نیست. ما دشمنی نداریم و آنها هم این را باید درک کنند.»

پس از سه سال از تسلط طالبان بر افغانستان علیرغم تلاش‌های دیپلماتیک آنها برای تعمیق و گسترش روابط با کشورهای جهان جهت دستیابی به مشروعیت بین‌المللی تاکنون هیچ کشوری و برخلاف دور نخست حاکمیت این گروه بر افغانستان، طالبان را به عنوان دولت قانونی این کشور به رسمیت نشناخته است.

پیشنهاد:   فضل‌الرحمن: ده‌ها هزار نیروی طالبان پاکستان چگونه وارد افغانستان شدند؟

بهبود وضعیت حقوق بشر، تشکیل دولت فراگیر از جمله پیش شرط‌هایی است که جهان و منطقه از طالبان برای شناسایی بین‌المللی می‌خواهند که به آن عمل کند.

اما طالبان ضمن تاکید بر وجود حکومتی فراگیر در افغانستان این موارد را مسائل داخلی می‌داند و از کشورها خواسته است که در این مسائل دخالت نکنند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=32601

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *