آمادگی ایران برای ترمیم سد کمال‌خان

سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی خبری خود ضمن اعلام آمادگی بازدید هیئت فنی ایرانی از سد‌کمال خان و ترمیم آن گفت که حدود ۱۱۲ میلیون متر مکعب آب وارد ایران شده است.

به گزارش ایراف، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری خود  گفت: در سال جاری رهاسازی آب از سدکمال خان در چهارچوب مذاکرات و گفتگوهای دوجانبه شروع شد. براساس گفت‌وگوها و توافقاتی که صورت گرفته ضمن تعهد طرف افغان به پایبندی به معاهده و تامین حقابه ایران در حال حاضر شاهد جریان آب به سمت مرزهای ایران هستیم.

وی همچنین گفت که از زمان رهاسازی این آب تا روزهای اخیر که جریان آب به سمت مرزهای جمهوری اسلامی در حرکت است، حدود ۱۱۲ میلیون مترمکعب آب از افغانستان وارد خاک ایران شده و جریان آب همچنان ادامه دارد.

کنعانی در بخش دیگری از صحبت ها اعلام کرد کرد رهاسازی از سد کجکی هم شروع شده که امیدواریم به حجم آب سدکمال خان و حجم آب ورودی اضافه شود.

کنعانی ضمن اشاره به اقدامات مرمت سازی سد کمال خان از سوی طرف افغان اعلام کرد که  در مذاکرات اخیر نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان  با مقامات افغانستان، پیشنهاد شد هیئت تخصصی و فنی جمهوری اسلامی جهت کمک فنی و تخصصی و مشورتی به افغانستان برای مرمت و اصلاح دیواره آسیب دیده اعزام شود که منتظر  پاسخ طرف های افغانستانی در این ارتباط هستیم.

سخنگوی‌ وزارت خارجه در بخش دیگری از این نشست در مورد تهدیدات تروریسم در منطقه و لزوم همکاری کشورهای منطقه به ویژه حمایت ایران از روسیه  در این رابطه مطرح کرد که اقدامات تروریستی چه علیه شهروندان  و چه علیه اماکن دولتی در روسیه و چه در هر کشور دیگری ازنظر جمهوری اسلامی مردود و محکوم است.

پیشنهاد:   هویت مهم‌ترین چالش نویسندگان مهاجر افغانستانی در ایران؛ همگرایی فرهنگی را تقویت کنیم

او در این رابطه افزود، ما در رابطه با تروریسم قطعا در کنار کشورهای دوست ازجمله فدراسیون روسیه قرار داریم. تروریسم یک تهدید مشترک برای همه ملت های جهان و برای دولت های منطقه و جهان است.

کنعانی افزود: متاسفانه برخی کشورها در راستای منافع نامشروع سیاسی و رویکردهای طمع روزانه خود از تروریسم در طی سالیان طولانی  و اکنون به عنوان یک ابزار برای پیشبرد اهداف نامشروع سیاسی خود استفاده می کنند.

کنعانی این رویکرد را غلط، مخرب و تهدید آمیز توصیف کرد که نتایج تکان دهنده و‌ مخربی برای کل جهان خواهد داشت.

او در ادامه مطرح کرد که رخدادهای تلخ تروریستی ماه های اخیر  نشان می دهد که تروریسم همچنان یک تهدید نگران کننده برای دولت ها و ملت هاست این درحالی است که همچنان برخی کشورها از تروریسم به عنوان یک ابزار  برای تحقق اهداف سیاسی خود استفاده می کنند.

پس مبارزه حقیقی نیازمند عزم مشترک منطقه ای و جهانی برای ریشه کنی این پدیده شوم است.

او  در این نشست خبری هفتگی که در ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، مطرح کرد که خلیج فارس بخشی از هویت انکارناپذیر مشترک منطقه ای است که در آن به سر می بریم.

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود  به مناسبت روز خلیج فارس در تقویم جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد که ایران همواره منادی تحکیم دوستی ها و پیوندهای دوستی و برادری بین ملت های منطقه در حوزه خلیج فارس بوده و معتقد است کشورها و دولت های منطقه در  چهارچوب منافع مشترک این توان را دارند با همکاری های مشترک امنیت منطقه ای را در راستای زمینه سازی برای شکوفایی و‌توسعه پایدار در راستای منافع مشترک برای همه ملت های منطقه رقم بزنند.

پیشنهاد:   گسترش همکاری‌های حمل‌ونقلی در دستور کار ایران و افغانستان

کنعانی ضمن بیان اینکه خلیج فارس بخشی از هویت انکارناپذیر تاریخی و فرهنگی مشترک منطقه ای است که در آن به سر می بریم گفت در چهارچوب  سیاست همسایگی و همبستگی با کشورهای منطقه تقویت روابط با همه کشورهای حوزه خلیج فارس را مهم ترین عامل برای تحقق ثبات، امنیت، آرامش و توسعه و پیشرفت پایدار و امنیت دسته جمعی در این منطقه راهبردی قلمداد می کنیم.

۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس در تقویم ایران نامگذاری شده است.

درباره ی بخش های باقیمانده سدهای «بخش آباد» و «کمال خان» ساخته می شود بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=16528

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *